همت اهالی مسجد روستای دوستدار کتاب «زوارم»؛ از توسعه فرهنگ کتابخوانی تا جهش تولید و رونق اقتصادی
همت اهالي مسجد روستاي دوستدار کتاب «زوارم»؛ از توسعه فرهنگ کتابخواني تا جهش توليد و رونق اقتصادي

همت اهالی مسجد روستای دوستدار کتاب «زوارم»؛ از توسعه فرهنگ کتابخوانی تا جهش تولید و رونق اقتصادی

طي بازديد از فعاليت هاي فرهنگي و اقتصادي اهالي مسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالي فرج الشريف) و کانون شهداي روستاي دوستدار کتاب «زوارم» از توابع شيروان، ايده هاي کتابخواني و موارد سازنده در جهت رونق فرهنگ توليد و ارتقاء اقتصادي به همت کانون مسجد آن، مورد بررسي قرار گرفت.
شناسه خبر : 14968 تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۵:۴۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما  از خراسان شمالیT «هاشم شیرازیان»  در بازدیدی از فعالیت های کانون شهدای زوارم و نیز  فعالان فرهنگی روستا که با جلسه هماهنگی و طرح ایده ویژه جشنواره دوستدار کتاب و حضور در بخش استمرار این جشنواره ملی در سال 99 همراه بود، تعامل و مشارکت با نهادهای مختلف را در اجرای طرح های فرهنگی بسیار مهم خواند و مورد توجه قرار  داد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی همچنین به قابلیت های اقتصادی این روستا و ایجاد اشتغال و تلاش برای رونق تولید ملی با کاشت و برداشت صیفی جات و قدمت تولید بیش از 35 سال ترشی جات و صدور آن به استان های دیگر را نیز موضوع مهمی دانست، گفت: می توان با کمک از مسئولان ذیربط و با رونق فرهنگ کتابخوانی در کنار رونق اقتصادی باب جدیدی در آبادانی این روستا با محوریت مسجد و اهالی مسجد باز کرد و در این راستا گام نهاد.

 

وی اطلاع رسانی  و برگزاری مسابقات فرهنگی از جمله مسابقات کتابخوانی و اهداء کتاب به نوجوانان و جوانان  و تقدیر از منتخبین و فعالان کتابخوانی در روستا را پیشنهاد داد.

 

«عباس قدرتی»، یکی از مجریان طرح های ارائه شده به جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران در سال 98و نیز برگزیده این جشنواره، به قابلیت های این روستا در زمینه های مختلف فرهنگی از جمله کتابخوانی اشاره کرد و گفت: طراحی و المان کتاب و نامگذاری میدان کتاب در روستا، کتابخانه عمومی فعال، راه اندازی اقامتگاه بوم گردی و نیز قابلیت توریستی این منطقه  و وجود نسخ خطی ارزشمند  می توان نام برد.

 

وی در ادامه  افزود:  با توجه به مشکلات متعددی که وجود داردتلاش کردیم تا با فرهنگسازی در حوزه ارتقاء تولید ملی در رونق اقتصادی مردم روستا نیز اقدام شود که انتظار می رود از تلاش مردم  در تولید صیفی جات از جمله خیار و راه اندازی کارگاه تولید ترشیجات و خیار شور در کنار اقدامات فرهنگی  حمایت شود.

 

پس از این جلسه به همراه فعالان مسجدی حاضر  از جالیز وسیع خیار و اقدامات صورت گرفته و محصولات تولید شده و نیز کارگاه تولید محصول خیار شور نیز بازدید شد که  بر اساس اعلام کشاورزان حاضر،  23 کارگاه تولید خیارشور در این روستا فعال بوده و زمینی به مساحت 150 هکتار هر ساله به زیر کشت می رود و 60 در صد مردم روستا به این امر اشتغال دارند.

 

همچنین «حمزه تیموری»، مسئول یکی از مهمترین کارگاه های تولید خیارشور و از فعالان و تاثیرگذاران این روستا  نیز گفت: این کارگاه 35 سال است که راه اندازی شده  و  سالانه حدود 35 هزار دبه 8 کیلویی خیار شور تولید و به شهرستانهای شاهرود، کرج، گرگان، گناباد، مشهد و تربت حیدریه ارسال می شود.

 

وی در ادامه مطلب فوق با عنوان اینکه روزانه 8 کارگر به طور مستقیم در امر تولید این محصول  دخیل هستند، گفت: کار اصلی از زمان برداشت خیار ها حدود بیستم تیرماه  آغاز می شود و تا اول آبان ماه ادامه خواهد داشت.

 

تیموری با عنوان اینکه این کارگاه دارای مجوز و کد بهداشتی است اما به طور محدود می تواند فعالیت کند، در خصوص علت آن افزود: به دلیل اینکه کارگاههای این روستا به صورت سوله ای است و هیچ کدام مجوز کارخانه ندارند استان های دیگر این محصول را از ما می خرند و با  نام تجاری  خود حتی به کشورهای همسایه صادر می کنند.

 

وی به همت مردم این روستا و فعالان فرهنگی آن اشاره کرد و گفت: لازم است مجوزی به فعالیت های اقتصادی و تولیدی  در این خصوص اختصاص یابد که بتوانیم به طور مستقیم محصول تولیدی را به کشورهای همسایه صادر کنیم و شاهد رونق اقتصادی در این منطقه باشیم.

 

گفتنی است؛ اهالی مسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) و فعالان کانون شهدای روستای زوارم با همتی بی نظیر با همیاری و مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستا توانستند  سال 98 در جشنواره ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران به عنوان یکی از روستاهای برگزیده کتاب و کتابخوانی نام خود را ثبت کنند، و در میان یکهزار و 419 روستا بدرخشند و تندیس و لوح افتخار این جشنواره را به روستای خود ببرند.