امام سجاد (ع ) با زبان دعا، جهان مرده پس از کربلا را به زبان اسلام ناب زنده کرد
امام سجاد (ع ) با زبان دعا، جهان مرده پس از کربلا را به زبان اسلام ناب زنده کرد

امام سجاد (ع ) با زبان دعا، جهان مرده پس از کربلا را به زبان اسلام ناب زنده کرد

دکتر شيخ عباس برهاني الوليد، از علماي برجسته شيعيان اسماعيليه پاکستان، صحيفه امام سجاد (عليه السلام) را سپري دفاع از مباني اسلام براي تمام دوران ها معرفي کرد و از آن به عنوان دارويي براي درمان دردهاي جامعه نام برد.
شناسه خبر : 15872 تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۷:۳۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی: دکتر شیخ عباس برهانی الولید، از علمای برجسته شیعیان اسماعیلیه پاکستان، در سلسله  نشست های علمی بزرگداشت امام سجاد (ع) در استان خراسان شمالی، در ارتباطی تصویری،  به  سیره و شخصیت آن امام همام اشاره کرد و گفت: صحیفه سجادیه آن امام سجاد(ع) بهار دانش است اگر کسی  آن را مطالعه کند شاخه های مختلفی از علوم پنهان و آشکار را مورد بحث قرار می دهد.

 

وی  در ادامه با بیان اینکه امام سجاد (ع) پس از واقعه کربلا، توسط امویان در گونه ای حصر خانگی به سر می برد، اظهار داشت: آن امام بزرگوار از ویژگی دعا  بهره برد و علوم مختلف را نشر داد، مسایل دشوار مختلفی را  آموزش داد  و به واسطه  همین ادعیه ماموریت اسلام را پیشبرد.

 

این پژوهشگر حوزه دین، یکی از خطرات  دوران امام سجاد(ع)  را مواجه مسلمانان با چالش های ناشی از گسترش فرهنگ اسلام به مناطق مختلف جهان، اعلام کرد و گفت: در آن دوران لازم بود تلاش ویژه ای برای تبیین مسایل دینی و علمی و ایدئولوژیک اسلام صورت گیرد که حضرت زین العابدین (ع) این نیاز را می دانست، لذا متفکرانی  را پرورش داد که می توانستند با بیان مسائل مواجه شده و آنها را حل کنند.

 

دکتر شیخ عباس برهانی الولید، که در جمع تنی چند از طلاب و اساتید حوزه علمیه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی سخن می گفت، غفلت عملی از امام و انحراف  از راه اهل بیت (ع  و نیز لذت جویی عجیب برخی از مسلمانان که باعث ضعف ایمان در برابر طاغوت میشد، را آسیب بعدی دوران امام سجاد (ع) نام برد و در شرح آن گفت: امام چهارم به عنوان  راه حل مجموعه ای از ادعیه  ثمر بخش را مهیا کرد تا به این ترتیب فضایی معنوی در جامعه ایجاد کند و دیواری دفاعی تا قیامت پدید آورد.

 

وی در ادامه توضیحات خود با بیان اینکه امویان هیچگاه به امام سجاد (ع) اجازه ندادند آزادانه اسلام  را تبلیغ کند، افزود: آن حضرت آزادی بیان نداشت اما تمام زندگی خود را صرف نوشتن ادعیه برای نسل های آینده کرد و به مدت 40 سال بی وقفه و تا آخرین نفس از واقعه کربلا  گفت.

 

شیخ الوالید با بیان اینکه امام سجاد(ع) با همه شرایط سخت و خفقان پس از واقعه عاشورا هیچگاه مسئولیت های امامت را در هدایت امت از یاد نبرد، در توضیح بیشتر ادامه داد: در آن دوران حکومت اموی به واسطه ترس از امام یک مکتب فکری جدید ایجاد کرده بودند، اما صحیفه سجادیه در این شرایط  برای فهم عقاید اسلامی  همچون  توحید نبوت و امامت حقایق حکمت های بسیار عالی  بود.

 

وی  در پایان با تاکید براین نکته که امام سجاد (ع) از صدیقین است و هیچ تناقضی بین قرآن و صحیفه سجادیه نیافتم با صراحت گفت: قرآن و تفسیر سخنان اهل بیت، این منابع دست اول، داروهای  مهمی برای درمان دردهای جامعه  هستند  و از آنها عجایب قدسی تراوش شده و معرفت و توحید بدست می‌آید.