جشنواره ‌های قصه‌گویی و قصه‌خوانی باید زمینه کتاب‌خوان شدن کودکان را فراهم سازد
جشنواره ‌هاي قصه‌گويي و قصه‌خواني بايد زمينه کتاب‌خوان شدن کودکان را فراهم سازد

جشنواره ‌های قصه‌گویی و قصه‌خوانی باید زمینه کتاب‌خوان شدن کودکان را فراهم سازد

يکي از داستان نويسان مطرح استان خراسان شمالي در حوزه کودک و نوجوان به موضوع قصه گويي و قصه خواني براي کودکان اشاره کرد و گفت: برگزار کنندگان جشنواره هاي قصه گويي و قصه خواني زمينه کتابخوان شدن کودکان را فراهم کنند.
شناسه خبر : 16990 تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۰:۵۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ «نوشین شعبانی»، داستان نویس کودک و نوجوان که 25 سال از چاپ نخستین کتابش می گذرد، قصه گویی و قصه پردازی را یکی از بهترین راه های آموزش ورود کودکان به اجتماع بیان کرد و افزود: قصه گویی نه فقط برای کودکان  خوشایند و اثربخش است بلکه بزرگترها را نیز تحت تاثیر می گذارد.

 


وی قصه ها را وسیله ای برای انتقال فرهنگ های مختلف نام برد و گفت: در آموزش کودکان قصه تاثیرگذار ترین روش است چرا که برای آموزش نسل کودک و نوجوان از مقالات و جزوات آموزشی نمی توان استفاده کرد و تنها با بهره گیری از زبان  قصه گویی می توان ارزش ها را آموزش داد و تربیت کرد.

 

نویسنده کتاب داستانی« ماشینی که خواندن و نوشتن آموخت»، همچنین ادامه داد: بچه های ما نیاز دارند تجربه های اجتماعی فراوانی داشته  باشند و همچنین دانسته های بسیاری نیاز دارند که بر خی در آموزش های رسمی تعلیم داده میشود اما چون کودکان از ادبیات و قصه ها لذت می برند مفاهیم را به ویژه مفاهیم اخلاقی را  بهتر می آموزند.

 


 شعبانی  افزود: قصه ها کارکردهای دیگری هم دارند؛ بچه ها در داستانها با بسیاری از مشکلات و مبارزه با آن آشنا می شوند و در مقابله با برخی مسایل و بار عاطفی آن ذهنشان رشد می کند و باعث تربیت آنها  می شود.

 

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در ادامه مطلب فوق گفت: وقتی برای کودکان قصه می خوانیم در واقع به صورت یکسان، سازو کار آموزش اخلاق را با آنها در میان می گذاریم و منتقل می کنیم. 


شعبانی، همچنین با صراحت گفت: آنچه بوسیله خیلی از قصه ها به کودکان منتقل می شود ارزش های اخلاقی و نشان دادن تعریف خوبی ها و تفاوت با بدی ها  است و بدینوسیله می توان اصول مکارم اخلاق را به کودکان آموزش داد.

 

خالق مجموعه شش جلدی«ماجراهای کارآگاه کوچولو »، (با رویکرد آموزش حل مسئله به کودکان)، در بخشی دیگر با تأکید بر اینکه هدف قصه خوانی یا  قصه گویی کودکان نیست  بلکه تربیت اخلاقی به ویژه کتابخوان شدن کودکان مورد نظر و مقصد است توصیه کرد: جشنواره های و برنامه هایی که با رویکرد قصه گویی برای کودکان و نوجوانان طراحی و اجرا می شود لازم است زمینه ای را فراهم کند که بچه ها برای انس با کتاب و مکتاب خواندن تشویق شوند.


شعبانی در خاتمه همچنین گفت: ایجاد انس و الفت کودکان با مطلعه و کتاب و معرفی کتاب های خوب می تواند زمینه رشد ذهنی و اخلاقی و اجتماعی آنان را فراهم آورد.


گفتنی است، کتاب « ماشینی که خواندن و نوشتن آموخت» نوشته نوشین شعبانی هر ساله  انتهای کتاب درسی مقطع ابتدایی برای مطالعه کودکان پیشنهاد می شود.

پایان/