رونق فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد با اجرای طرح «ایران قوی»
رونق فعاليت هاي فرهنگي و هنري مساجد با اجراي طرح «ايران قوي»
همگام با کانون های فرهنگی و هنری مساجد؛

رونق فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد با اجرای طرح «ایران قوی»

اجراي طرح«ايران قوي»که در قالب سه شبستان و ۱۲ رواق از سوي ستادهماهنگي کانونهاي مساجدکشور طراحي شده،در بيش از ۲۵ هزار کانون مسجدي در کشور اجرا مي شود که فعاليت هاي فرهنگي و هنري ۳۸۲ کانون مسجد اين استان در راستاي اجراي طرح «ايران قوي» رونق گرفته است
شناسه خبر : 23530 تاریخ انتشار : ۷ بهمن ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۵:۴۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از خراسان شمالی به نقل از خبر گزاری شبستان؛ 

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و استقرار نظام اسلامی در کشور، فرصتی بی نظیر برای حرکت به سمت تمدن اسلامی ایجاد شدکه این حرکت عظیم از لحظه آغاز، با موانع بسیاری روبه رو بوده، موانعی که ناشی از دشمنی و سستی عوامل داخلی و یا حتی بلایای طبیعی بوده و تنها راه پیشرفت در این مسیر «استحکام داخلی» و «قوی شدن» است که یکی از مهمترین  مولفه های  این استحکام،  قوی شدن در زمینه فرهنگ و هنر است که رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: (در زمینه‌ فرهنگی باید قوی بشوید، در زمینه‌ حفظ هویّت اسلامی و انقلابی باید روز‌به‌روز قوی‌تر و عمیق‌تر بشوید؛ این پاسخِ دشمنی‌های دشمن است.)

 

 

در همین راستا و در دومین سال برگزاری رویداد ملی فهما ویژه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ایران، ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با ارائه طرح ملی «ایران قوی در گام دوم انقلاب اسلامی»، ضمن جریان سازی این گفتمان در بین آحاد مردم به ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، قصد دارد زمینه رقابت سالم بچه‌های مسجد را در ظهور و بروز این رویداد مهم در بستر فضای مجازی فراهم کند.

 

 

طرح ملی «ایران قوی در گام دوم انقلاب اسلامی» که پس از سخنرانی مقام معظم رهبری در دی ماه سال گذشته که فرمودند: «ملّت عزیز ایران باید همتشان این باشد که قوی بشوند» کلید خورد، مبتنی بر اقتضائات روز و قابلیت‌ها و مقدورات بومی، کارکردها و فعالیت‌های مبتکرانه کانون‌ها و استفاده هدفمند از ظرفیت رسانه و فن‌آوری های نوین است، در نظر دارد با ایجاد بستر مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، در راستای تقویت مؤلفه‌های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد، گام بردارد.

 

 

محورهای چهارگانه این طرح شامل «قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام»، «مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی»، «پیشرفت و امید به آینده» و «مقاومت و عزت ایران اسلامی» می شود که گستره و مخاطبین طرح فعالان و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور هستند.

 

 

برای این طرح ۱۲ رواق تعریف شده که هر کدام از این رواق‌ها به یک استان اختصاص دارد که شامل  رواق نور: خراسان رضوی، رواق کتاب: چهارمحال و بختیاری، رواق دانش: قم، رواق همدلی: تهران، رواق رسانه: فارس، رواق سرود: هرمزگان، رواق فیلم: گلستان، رواق نمایش: البرز، رواق ترنج: اردبیل، رواق قلم: یزد، رواق کارآفرینی: اصفهان و رواق فن‌آوری: خراسان جنوبی می شود و انتخاب استان‌ها بر اساس امتیازاتی بوده که استان ها سال گذشته در پایتخت فهما کسب کرده اند.

 

 

اطلاع رسانی طرح توسط ستادهای استانی از ۱۹ مهرماه مصادف با بیانات مقام معظم رهبری آغاز شده و ارزیابی و داوری آثار هم تا 22 بهمن ماه ۹۹ صورت می‌گیرد و سپس مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان طرح، اسفند ماه همزمان با سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برگزار می‌شود.

 

 

۱۹ رابط کانونی، طرح «ایران قوی» را در مساجد خراسان شمالی تبیین می کنند

 

مدیر ستاد فهما مساجد خراسان شمالی با اشاره به فعالیت شبکه رابطان کانون های مساجد خراسان شمالی، گفت: ۱۹ رابط کانونی، طرح «ایران قوی» را در مساجد خراسان شمالی تبیین می کنند.

 

 

«هاشم شیرازیان» با اشاره به اهمیت فعالیت و تلاش های کانون های رابط در نقاط مختلف شهری و روستایی استان گفت: 19 رابط از میان کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان انتخاب و در شبکه رابطان با تعیین زیرمجموعه ای از کانون ها در تبیین و اجرای صحیح طرح «ایران قوی» تلاش می کنند.

 

 

مدیر ستاد فهما مساجد خراسان شمالی با معرفی کانون های رابط گفت: کانون «امام رضا (علیه السلام)» گرمه رابط کانون های شهری و روستایی این شهرستان، کانون فرهنگی هنری «امام محمد باقر(علیه السلام)» و کانون «رأفت» شوقان رابط کانون های شهرستان جاجرم، کانون فرهنگی هنری «امام موسی کاظم (علیه السلام)» و کانون «آقا نجفی قوچانی» رابط کانون های شهرستان فاروج و نیز کانون «شهدای شهرک ولیعصر (عجل الله تعالی فرج الشریف)» و کانون «امام سجاد (علیه السلام)» رابط کانونهای شهرستان شیروان است.

 

شیرازیان به شبکه رابطین شهرستان اسفراین نیز اشاره کرد و گفت: دو کانون فرهنگی هنری «امام حسن مجتبی (علیه السلام)» و کانون «محبان الزهرا (سلام الله علیها)» در این شهرستان، کانون ها را برای مشارکت بیشتر در فعالیت های مسجدی و ثبت اقدامات خود در سامانه بچه های مسجد هدایت می کنند.

 

 

وی با بیان اینکه 6 رابط در شهرستان بجنورد شبکه رابطین کانون های مساجد این شهرستان را تشکیل می دهند، توضیح داد: سه کانون شهید «همت»، «طریق النور» و «مهدویت» رابط کانون های مساجد روستایی و سه کانون  «پنج تن آل عباء»، «رمضان» و «امام هادی (علیه السلام)» نیز همراهی و هدایتگری کانون های شهری در شهرستان بجنورد را برعهده دارند.

 

 

شیرازیان همچنین کانون روستایی  «شفا» و کانون شهری «قدس»  را نیز دو کانون رابط شبکه رابطین شهرستان راز و جرگلان معرفی کرد.

 

 

شیرازیان ضمن تاکید بر آموزش رابطان گفت: جلسات آموزشی به صورت وبینار و مجازی و نیز نشست های حضوری برای رابطان  برگزار شده و در آن نکات محوری و اثرگذار سایت بچه های مسجد و اجرای بهتر طرح ملی «ایران قوی» آموزش داده می شود.

 

 

وی اظهارکرد: دوره های آموزشی ویژه این طرح در تمام شهرستان های بجنورد، شیروان، گرمه، جاجرم، اسفراین، مانه و سملقان، شیروان و فاروج و راز و جرگلان و با حضور مدیران کانون ها و رابطان برگزار شده است.

 

 

 مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی با بیان اینکه وضعیت استان ها در فعالیت های جاری سامانه بچه های مسجد به صورت هفتگی سنجیده می شود، بیان کرد: در ارزیابی های اخیر که تا هفته منتهی به چهارم بهمن ماه صورت گرفته، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی در بخش رتبه بندی استان ها از حیث درصد مشارکت در ثبت اثر تقلیدی سرود، در جایگاه اول قرار دارد.

 

 

وی اظهارکرد: همچنین خراسان شمالی در رتبه بندی استان ها از حیث درصد مشارکت در ثبت اثر تولیدی فیلم در جایگاه چهارم، از حیث درصد مشارکت کانون ها در ثبت اخبار کانونی در جایگاه هشتم، از حیث درصد مشارکت در ثبت هنرمندان هنرهای ادبي در جایگاه یازدهم، از حیث درصد مشارکت در جشنواره سردار آسماني و عملکرد در ثبت کتابخانه ها در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

 

 

شیرازیان، پایان مهلت ثبت فعالیت ها در سامانه بچه های مسجد را 22 بهمن ماه سال جاری عنوان کرد و گفت:  کانون ها در تلاشند تا با ثبت فعالیت ها و دریافت مجوز الکترونیک، در سامانه بچه های مسجد بتوانند امتیاز قابل توجهی دریافت کنند.

 

 

گفتنی است؛ در حال حاضر 382 کانون فرهنگی و هنری در مساجد خراسان شمالی فعالیت داشته و در سامانه بچه های مسجد عضو هستند.