فعالان کانون های مساجد پرچم دار ایران ِقوی و همدل
فعالان کانون هاي مساجد پرچم دار ايران ِقوي و همدل
به بهانه 18 اسفند، سالروز تاسیس کانون های مساجد،

فعالان کانون های مساجد پرچم دار ایران ِقوی و همدل

مدير ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي اقدامات انجام شده در اين کانون ها را در آستانه 18 اسفند، سالروز تأسيس کانون هاي مساجد کشور تشريح کرد.
شناسه خبر : 25816 تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۲:۰۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از خراسان شمالی؛ «هاشم شیرازیان»، مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی به مناسبت 18 اسفند، سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور پیش از ظهر امروز، در نشستی با اصحاب رسانه استان، گزارشی از اقدامات انجام گرفته توسط کانون های مساجد استان از ابتدای سال تا به اکنون ارائه کرد و گفت: 393  کانون فرهنگی هنری دارای مجوز در مساجد استان فعالیت دارند.

 

وی در ادامه از فعالیت کتابخانه کانون ها با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توسعه فرهنگ مطاله از مساجد خبر داد و اعلام کرد: 242 کتابخانه مخزن دار و باز در کانون های مساجد در نقاط مختلف شهری و روستایی استان فعالیت دارند.

 

وی به طراحی و راه اندازی سایت بچه های مسجد با هدف طراحی زیست بوم مجازی کانون های مساجد و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری در فضای مجازی و یکپارچه سازی و تعامل گسترده تر اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر روند ارزیابی و رقابتی برای ارتقاء فعالیت های کانون های مساجد ایجاد شده است که فعالان کانون ها می توانند فعالیت های خود را در بخش های مختلف در این سامانه ثبت کنند و صفحه ای اختصاصی برای عرضه فعالیت های خود داشته باشند.

 

وی در ادامه به افتخارات کسب شده  توسط فعالان کانون های استان اشاره کرد و گفت: با توجه به تلاش کانون های استان در سال گذشته این استان توانست به عنوان یکی از استانهای برگزیده  نخستین رویداد ملی فهما در شاخص رسانه و فضای مجازی انتخاب و معرفی شود.

وی کسب عنوان برگزیده روستای دوستدار کتاب ایران و دریافت جایزه استمرار در چند دوره پیاپی برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران،   به همت و تلاش مدیران کانون های مساجد در روستاهای بزنج، قلعه خان، اسفیدان، ارکان، زوارم، طبر را  مورد توجه قرار داد.

 

شیرازیان اضافه کرد: در سال جاری نیز دومین رویداد فهما در قالب طرح ملی «ایران قوی» اجرا شد  که هم اکنون فعالیت های ثبت شده کانون ها در قالب سه شبستان فرهنگ و هنر نوآوری  با 12 رواق زیرمجموعه مرتبط، در حال ارزیابی و داوری است.

 

شیرازیان  آماری نیز از اجرای برنامه ها و اقدامات  کانون های ثبت شده در سامانه بچه های مسجد از ابتدای سال تا کنون نیز ارائه کرد و افزود: در حوزه فرهنگی و هنری یکهزار و 402 برنامه  در این سامانه به ثبت رسیده  که شامل ثبت 35 گروه سرود، ثبت 21 گروه نمایش، 15 گروه فیلم سازی، 6هزار و  524 شرکت کننده در دوره های آموزشی و آزمون های آن، ثبت 480 برنامه در قالب طرح ملی راهکار و کمک های همدلانه، 411 برنامه در شنبه های کتاب، سه شنبه های تکریم و تقدیر از خانواده معظم شهدا و فعالان مسجدی 370 برنامه،  319 خلاصه نویسی کتاب، ثبت 247 ایده، جشنواره روح مقاومت 202 اثر، 134 پایگاه طرح تلاوت نور، انقلاب به روایت کودکان 117، ارسال 104 اثر در بخش های مختلف جشنواره قرآنی مدهامتان87 اثر در جشنواره  سردار سلیمانی،  ثبت 63 طرح در بخش سحاب، ثبت 40 کتابخانه، 34 اثر تجسمی و نیز 12 طرح کسب و کار فرهنگی  است.

وی همچنین از ثبت بیش از یک هزار و 804 خبر و تولید چند رسانه ای در سامانه بچه های مسجد توسط کانون ها خبر داد و گفت:  در راستای توسعه فعالیت های مجازی فرایند درخواست و صدور مجوز فعالیت کانونها نیز به صورت مجازی  و ثبت در سامانه انجام می گیرد که تاکنون 130 کانون موفق به دریافت مجوز الکترونیک کانون شدند.

 

وی سرانه حمایتی از کانون ها را در دوبخش حمایت های ستادعالی به مبلغ 100 میلیون تومان و از سوی استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به مبلغ 110 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: طی تفاهم نامه منعقد شده با استانداری مقرر شد به پایگاه های فعال در مناطق آسیب پذیر کمک های مالی اهدا شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سال جاری و ایجاد شرایط خاص و محدودیت های ناشی از آن اظهار داشت: فعالان فهمای استان به سفارش ارزنده رهبر معظم انقلاب در  دستگیری از هموطنان آسیب دیده از بیماری کووید 19 لبیک گفتند و با اجرای رزمایش همدلی در قالب طرح ملی راهکار و فراخوان و جمع آوری کمک های مؤمنانه به کمک نیازمندان شتافتند.

 

شیرازیان در این باره از تشکیل گروه های جهادی کمک به مناطق آسیب دیده و راه اندازی کارگاه های  تولید ماسک و تهیه و بسته بندی مواد ضد عفونی کننده، تهیه بسته های مواد غذایی، تهیه و طبخ غذای گرم و توزیع ویژه خانواده های نیازمند در مناسبتهای مختلف، حضور در بیمارستان ها و یاری پرسنل درمان و خدمت برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا، حضور جهادی و داوطلبانه در مراحل به خاکسپاری متوفیان کرونایی، ضدعفونی خودجوش و مسجدی معابر شهری و روستایی، تهیه اقلام پزشکی از جمله کپسول اکسیژن، تب سنج به اهم این فعالیت ها اشاره کرد.

 

 وی به طور مشخص و برای نمونه  به توزیع 5 مرحله  بسته های گوشت قربانی با مشارکت فعالان کانون ها و رابطین شهرستانها، بین  بیش از 5 هزار خانواده نیازمند در نقاط مختلف استان اشاره کرد و گفت: این بسته ها از سوی موسسه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) شهر قم و خیرین برنامه تلویزیونی سمت خدا از ابتدای سال تاکنون توزیع شده که ظرف چند روز آتی نیز یکهزار و 200 بسته  در سبد نیازمندان قرار می گیرد.

 

پایان/