فعالیت‌های فرهنگی هنری روستاها با تعامل کانون‌های مساجد و دهیاری‌ها رونق می‌گیرد
فعاليت‌هاي فرهنگي هنري روستاها با تعامل کانون‌هاي مساجد و دهياري‌ها رونق مي‌گيرد

فعالیت‌های فرهنگی هنری روستاها با تعامل کانون‌های مساجد و دهیاری‌ها رونق می‌گیرد

جلسه هم انديشي ارتقاء فعاليت هاي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد روستايي در خراسان شمالي، در محل دفتر معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور برگزار شد.
شناسه خبر : 27536 تاریخ انتشار : ۳ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۶:۱۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ دکتر «علی قربانی»، معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور امروز دوشنبه 3 خرداد ماه جاری در جلسه هم اندیشی ارتقاء فعالیت های کانون های مساجد روستایی،  به ارزش و نقش مساجد در توسعه فرهنگی مناطق مختلف به ویژه روستاها اشاره کرد و تعامل و همکاری نهاد فعال در مسجد به ویژه ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور را  برای اثر بخشی برنامه های فرهنگی بسیار موثر دانست.

 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت دهیاری ها، آن را یک دولت محلی در روستاها قلمداد کرد و با صراحت گفت: اگر نهاد های فعال در مساجد با همکاری و مشارکت دهیاری ها برای فعالیت های فرهنگی اقدام کنند شاهد رشد و شکوفایی در این مناطق خواهیم شد.

قربانی همچنین با عنوان اینکه مسجد محلی برای حضور عموم مردم و افکار فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مختلف  است توصیه کرد: با سمت و سو دادن فعالیت ها به سمت عموم و پرهیز از سوگیری ها به افراد و اشخاص یا گروه های خاص، می توانیم با محوریت مساجد شاهد رشد ارائه خدمات فرهنگی هنری در روستا ها و اجرای طرح ها و برنامه های سازنده باشیم.

وی اجرای برنامه های عملیاتی و سازنده را مورد توجه قرار داد و در تکمیل مطالب خود گفت:  40 درصد بودجه این حوزه  عمرانی و 60 درصد آن مربوط به فعالیت های زیرساختی است که از این محل 3 درصد درآمدهای جاری دهیاری ها در اختیار دهیاران برای  فعالیت های فرهنگی قرار می گیرد که تلاش می کنیم این موضوع هر چه زودتر محقق شود.

 

«حسین فرخنده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این نشست به رونق فعالیت های فرهنگی هنری در مناطق روستایی استان همچون کسب رتبه برتر و نیز جایزه استمرار جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران در چند دوره پیاپی توسط فعالان مسجدی و اعضای کانون ها در روستاهای بزنج، زو ارم، دشت، ارکان، قلعه خان، اسفیدان و طبر اشاره کرد از کانون های مساجد به عنوان تنها پایگاه فرهنگی و دولتی تاثیرگذار  در روستاها نام برد .

وی نقش ائمه جماعت مساجد را مورد توجه قرار داد و گفت: با روحانیون در مساجد می توانند با ایجاد تعامل بین ارکان مسجد سبب رونق فعالیت های فرهنگی روستاها شوند.

مدیرکل ارشاد خراسان شمالی  در ادامه به اجرای برنامه های ارزنده برای ارتقاء فعالیت های فرهنگی هنری در روستاها اشاره کرد و برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر با همکاری کانون های مساجد در خراسان شمالی را به عنوان نمونه نام بردو افزود: دومین دوره این جشنواره هم اکنون آغاز شده و دبیرخانه این جشنواره برای معرفی قابلیت ها و ظرفیت های روستاهای کشور، آماده دریافت آثار هنرمندان و فیلمسازان است

فرخنده  همچنین به تهیه و تدوین مستند از فعالیتهای روستای دوستدار کتاب بزنج اسفراین اشاره کرد و گفت: این مستند به همت ستاد کانون هایمساجد کشور هم اکنون در حال ساخت است

وی  گردآوری،  تالیف  و انتشار کتاب توسط اهالی فهمای استان با هدف معرفی ظرفیت های فرهنگی هنری روستا ها از جمله صنایع دستی و گردشگری و نیز معرفی شهدا و فرهنگ ایثارگری و توسعه فعالیت های قرآنی و آموزشی، کارآفرینی و اشتغالزایی و... را از دیگر اقدامات  انجام شده به دست فعالان مسجدی در روستاهای استان نام برد و خواستار حمایت از طرح ها فعالیت های فرهنگی هنری روستا ها شد.

«حمیدرضا ناطقی»،  مسئول دبیرخانه  روستا و عشایر  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز در ادامه به اهمیت فعالیت های فرهنگی در روستاها و رونق بخشی به این مهم اشاره کرد و از تهیه پیش نویس تفاهم نامه همکاری بین ستاد فهمای کشور  و سازمان دهیاری های کشور  خبر داد که این موضوع برای پیگیری، انعقاد تفاهم نامه و اجرایی شدن مورد  معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور قرار گرفت.

ناطقی همچنین خواست تا با بهره مندی از ظرفیت دهیاری ها بویژه در بخش اطلاع رسانی و بهره مندی از قابلیت های موجود در نتیجه هم افزایی، شاهد  اثربخشی اجرای دومین رویداد ملی فهما در سراسر کشور باشیم.

 

«هاشم  شیرازیان»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در کانون های مساجد استان از فعالیت 400 کانون فرهنگی هنری در این استان خبر داد و  حمایت از طرح ها و برنامه های کانون ها، در قالب خرید آثار تولیدی هنرمندان، نویسندگان و فعالان کانون ها  علی الخصوص در روستاها و یا در قالب اختصاص وام کم بهره به این افراد خواستار شد.

 

وی همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی، حمایت از رابطین شبکه فهما را مورد توجه قرار داد و خواستار شد.