نوغانداری در روستای قلی اشتغالزایی برای 100 نفر را فراهم آورد/ مسئولان و سرمایه گذاران حمایت کنند
نوغانداري در روستاي قلي اشتغالزايي براي 100 نفر را فراهم آورد/ مسئولان و سرمايه گذاران حمايت کنند
به همت اهالی مسجد علی بن ابیطالب (علیه السلام) جاجرم؛

نوغانداری در روستای قلی اشتغالزایی برای 100 نفر را فراهم آورد/ مسئولان و سرمایه گذاران حمایت کنند

رابط کانون امام علي (عليه السلام) مسجد علي بن ابيطالب(عليه السلام) روستاي قلي جاجرم از اشتغالزايي براي 100 نفر در اين رستا خبر داد و خواستار حمايت مسئولان و سرمايه گذاران از صنعت نوغانداري در اين منطقه شد.
شناسه خبر : 28484 تاریخ انتشار : ۷ تير ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۲:۵۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از خراسان شمالی؛ «زهرا نوری»، رابط کانون امام علی (علیه السلام)  مسجد علی بن ابیطالب(علیه السلام) روستای قلی جاجرم یکی از فعالیت های بارز این کانون را در سالهای اخیر کارآفرینی و تلاش برای تولید و پرورش پیله کرم ابریشم و صنعت نوغانداری   اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه نوغانداری می تواند  یکی از موثرترين راه ها در ارتقاي اشتغال در مناطق روستايي باشد، توانستیم با 200 جعبه تخم نوغان زمینه کارآفرینی برای اهالی این روستا فراهم شود.

 

وی ادامه داد:  در سال جاری  برای 100 نفر در این روستا از قبل این طرح اشتقغالزایی شده است.

نوری با عنوان اینکه از هر جعبه 40 کیلوگرم پیله تر تولید می شود، که از نظر بهره وری در کشور، جزء رتبه های اول محسوب می شویم.اضافه کرد: امسال هر پیله تا 139 هزار تومان نیز به فروش رفت.


وی در این باره از کاشت درخت توت توسط دهیاری روستای قلی در سطح روستا، خبر داد و گفت:  این تصمیم  پیش از این در سطح روستا عملی و درختان کاشته شدند و امسال  برای اولین بار از این توت ها برای پرورش پیله ابریشم استفاده شد که امید داریم در آینده بیشتر و پرثمر تر شود.



وی در ادامه همچنین با اعلام اینکه با توجه به استقبال مردم از این صنعت، نیاز به ساخت تل انبارهای بیشتر شده از نهاد ها و مراکز تاثیر گذار بر این کار  همچون جهاد کشاورزی، فرمانداری شهرستان و بخشداری و دهیاری خواست تا در برنامه های سال جاری اعطای  تسهیلات لازم برای این موضوع را در نظر گرفته و حمایت کنند.

وی همچنین طرح ایجاد پارک جنگلی در اطراف روستا با درختان توت  را پیشنهاد داد و آن را اقدامی ارزنده دانست و گفت: امیدواریم با حمایت مسئولان و خیرین و نیز سرمایه گذاران شاهد رشد صنعت نوغانداری در این روستا و توسعه آن در روستاهای اطراف باشیم.

نوری همچنین ورود  فعالین اقتصادی بخش به این صنعت را مورد توجه و مهم خواند و افزود: بدینوسیله بتوانیم در بخش سنخواست یک خط تولید نخ ابریشم احداث شود تا  باعث اشتغال بیشتر و رونق زندگی اقتصادی مردم این منطقه شده و نیز  نوغانداران بدون واسطه، پیله های تولید شده را خود را به کارخانه داده ارزش افزوده فراوانی برای این بخش داشته باشد. 

پایان/