برگزاری پویش ملی «جوان‌ترین امام» با احیاء سوگواری‌های «چهارپایه خوانی» در عزای ابن‌الرضا(ع)
برگزاري پويش ملي «جوان‌ترين امام» با احياء سوگواري‌هاي «چهارپايه خواني» در عزاي ابن‌الرضا(ع)
به همت کانون علامه امینی (ره ) بجنورد؛

برگزاری پویش ملی «جوان‌ترین امام» با احیاء سوگواری‌های «چهارپایه خوانی» در عزای ابن‌الرضا(ع)

همزمان با سالروز شهادت امام نهم، حضرت جواد الائمه(عليه السلام) مراسم «چارپايه خواني» در قالب پويش ملي «جوانترين امام» با هدف حمايت از روضه هاي خانگي و عزاداري هاي محلي در خراسان شمالي برگزار شد.
شناسه خبر : 28792 تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۴۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از خراسان شمالی؛ «اصغر لنگری»، دبیرشبکه جوانان آستان قدس رضوی در خراسان شمالی رابط اصلی کانون علامه امینی (ره) مسجد قدس با اعلام این خبر گفت: پویش ملی «جوانترین امام» در قالب سوگواری سنتی «چهارپایه خوانی»  با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد در شهرستان های استان  نیز مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی به مناسبت سالروز  شهادت جواد الائمه (علیه السلام) برگزار شد.

وی در ادامه مطلب فوق توضیح داد: «چهارپایه خوانی»  یکی از رسم های قدیمی که پیشتر در بازارها  اماکن عمومی به ویژه بازار بزرگ تهران باب بوده که هم اکنون در قالب حمایت از برنامه های عزاداری در مساجد و محله ها و نیز روضه های خانگی  برنامه ریزی و برگزار شد.

وی افزود: بر این اساس فعالان فرهنگی و اعضای کانون ها می توانند برای اعلام مراسم سوگواری سالروز شهادت  حضرت جواد الائمه (علیه السلام) در مساجد و محله و نیز  روضه خانگی، عدد 9 را به شماره  1000888 پیامک کنند تا از بسته های متبرک حرم مطهر رضوی بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: در این راستا کانون های شهری و روستایی استان  در شب و روز گذشته با برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری در مساجد و تکایا و نیز روضه های خانگی در این طرح شرکت کردند.

لنگری برگزاری مراسم در فاروج به همت کانون فرهنگی هنری امام موسی کاظم (علیه السلام)، بجنورد به همت کانون های شیخ بهایی در روستای طراقی ترک، امامت در روستای ناوه، نینوا و صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرج الشریف ) و همینطور در صحن امامزاده سید عباس بن موسی بن جعفر (علیه السلام)  و نیز در گرمه  کانون های جوانان امیرالمومنین (علیه السلام)، حضرت عباس (علیه السلام)، در جاجرم کانون مهدی موعود مسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرج الشریف)  در قالب این طرح عزاداری ها برگزار شد.

 

وی همچنین گفت:  کانون فرهنگی هنری محبان الزهرا(سلام الله علیها) و کانون حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرج الشریف )  در اسفراین، کانون امام سجاد (علیه السلام) در شیروان نیز همراه این طرح سوگوارانه بودند.

وی در ادامه از  اجرای این مراسم به همت کانون محبان اهل بیت علیهم السلام) زندان بجنورد، و نیز کانون آل نبوت برای مددجویان زندان شیروان و زندان  اسفراین خبر داد.

لنگری رونق روضه های خانگی و اهداء بسته های متبرک حرم مطهر رضوی  را از دیگر اقدامات انجام شده  به مناسبت ایام شهادت نهمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت  جواد الائمه  (علیه السلام) عنوان کرد.

پایان/