از برگزاری سوگواری های مجازی تا نشست های مصیبت خوانی و بصیرتی ویژه نوجوانان
از برگزاري سوگواري هاي مجازي تا نشست هاي مصيبت خواني و بصيرتي ويژه نوجوانان
هنگامه یا حسین در کانون های مساجد خراسان شمالی

از برگزاری سوگواری های مجازی تا نشست های مصیبت خوانی و بصیرتی ویژه نوجوانان

فعالان کانون هاي مساجد خراسان شمالي با برگزاري برنامه هاي عزاداري مجازي و نيز حضوري در محوطه باز مساجد با رعايت پروتکل هاي بهداشتي به سوگ حضرت امام حسين (عليه السلام) و شهداي کربلا نشستند.
شناسه خبر : 29627 تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۴۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از خراسان شمالی؛ مدیران و اعضای فعال کانون های فرهنگی هنری  مساجد خراسان شمالی همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار،  با برگزاری برنامه های عزاداری در فضای مجازی و نیز فراهم کردن فضا و محوطه باز مساجد به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی  پذیرای دلباختگان حسینی شدند و این شب ها به سوگ حضرت امام حسین (علیه السلام) و شهدای کربلا نشستند و بر سر و سینه زدند.

*«محمد رحیمی»  مدیرکانون فرهنگی هنری رمضان مسجد امام حسین (علیه السلام) بجنورد از اجرای  طرح چکامه و پیشگیری از آسیب های اجتماعی با هدف تبیین ارزش های فرهنگ عاشورا برای نوجوان در این مسجد خبر داد و گفت: در این باره تعدادی از برادران و خواهران طلبه در مسجد حضور می یابند و کلاس ها در محوطه باز مسجد در قالب نشست های دورهمی برگزار می شود.

وی این کلاس ها را شامل آموزش احکام، قرآن و مهارت های خانواده و نیز بصیرت افزایی نام برد و گفت: کلاس ها در قالب نشست و با رعایت پروتکل های بهاشتی در محیط باز برنامه ریزی و اجرا شد.

رحیمی همچنین در ادامه از تهیه بسته های معیشتی و طبخ غذای گرم با همکاری موسسه خیریه امام خمینی (ره) این مسجد همزمان با شب های سوگواری شهدای کربلا خبر داد و گفت: 300 بسته مواد غذایی هرکدام به ارزش 500 هزار تومان تهیه و بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

 

*«هادی معلم»  مدیرکانون فرهنگی هنری شهید لشگری روستای سنجد شیروان نیز گزارشی از برنامه های انجام شده این کانون در روزهای سوگواری حضرت امام حسین (علیه السلام) ارائه کرد و گفت: فضاسازی و سیاهپوش کردن معابر روستا، برگزاری مراسم عزاداری و علم گردانی  در روزهای محرم، توزیع 16 بسته گوشت قربانی نذری  از اهم این اقدامات می توان نام برد.

 

وی همچنین اعلام کرد: به همت خیرین  و با همراهی اهالی مسجد در ایام محرم،  12 رأس گوسفند، یک رأس گوساله و 2 رأس گاو برای ذبح و توزیع بین خانواده های نیازمند اهدا شد که تاکنون 60 بسته 3 کیلویی گوشت تهیه شده و در میان سفره خانوادهای نیازمند این روستا قرار گرفته است.

 

 

*حجت الاسلام «رضا جواهری»، مدیر کانون فرهنگی هنری انقلاب بجنورد به برنامه های اجرا شده این کانون به مناسبت ایام سوگواری دهه محرم اشاره کرد و  گفت: نوجوانان این مسجد با تشکیل هیئتی  مراسم عزاداری و سوگوار آقا اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) را هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء برپا می کنند.

 

وی همچنین اضافه کرد: باهمراهی این نوجوانان، علاوه بر نوحه خوانی و سینه زنی، اجرای سرود و نیز نشست های آموزشی صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و طبخ غذای گرم نیز انجام شده است.

 

*«صائمیان»، مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرج الشریف) منطقه شهرک ولیعصر (عجل الله تعالی فرج الشریف) بجنورد از برگزاری دورهمی دختران نوجوان در محوطه باز این مسجد به مناسبت ایام محرم خبر داد و اعلام کرد: مراسم عزاداری در سه بخش؛ ابتدا برای دختران نوجوان و پس از آن  ویژه بانوان  که تا نماز مغرب و عشاء  ادامه دارد و پس از اقامه نماز  نیز مراسم عمومی عزاداری برپا می شود.

وی ادامه داد:  برپایی نمایشگاه  امانت کتاب و نیز غرفه نقاشی برای کودکان  از دیگر برنامه هایی است که این شب ها همراه با مراسم عزاداری به علاقمندان ارائه می شود.

 

*«حیدر علی آذرسا» مدیرکانون فرهنگی هنری شهید آذرسا بجنورد نیز از مراسم عزاداری سید الشهدا (علیه السلام) مقابل منزل شهید بزرگوار «علی آذرسا» خبر داد و گفت: نوجوانان این مسجد در قالب هیئتی کوچک اما پر شور به یاد شهیدان مراسم عزاداری برگزار کردند و مداحی و نوحه خوانی کردند و بر مصیبت اهل بیت علیهم السلام گریستند.

 

*«اعظم نامور» مدیرکانون قدس راز و جرگلان نیز از  تشکیل هیئت زینبیون و برگزاری  مراسم عزاداری توسط بانوان شهر راز در محل این کانون خبر داد و گفت: این مراسم هر روز ایام دهه اول محرم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و برگزاری مراسم محفل انس با قرآن علاوه بر مداحی و نوحه خوانی همراه است.

 

*«مریم امینی»  مدیرکانون فرهنگی هنری شدهای پشنده یکی از روستاهای شهرستان راز و جرگلان در ادامه  از برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در این منطقه از استان خبر داد و گفت: علاوه بر طبخ غذای گرم،  به 10 خانواده نیازمند نیز با همراهی فعالان مسجدی و تهیه بسته های معیشتی و گوشت قربانی اهدایی موسسه حضرت خدیجه (علیه السلام) و خیرین برنامه تلویزیونی سمت خدا کمک شد.

 

*«محمد محمد زاده قانعی» مدیرکانون فرهنگی هنری شهدای شهرک ولیعصر (عجل الله تعالی فرج الشریف) مسجد مسلم بن عقیل (علیه السلام ) شیروان  نیز از توزیع 200 بسته گوشت نذری اهدایی گوشت قربانی اهدایی موسسه حضرت خدیجه (علیه السلام) و خیرین برنامه تلویزیونی سمت خدا با همراهی 10 کانون فرهنگی هنری این شهرستان خبر داد.

 

*«ابوالقاسم یاهویی»،  مدیرکانون فرهنگی هنری امامت روستای ناوه بجنورد نیز از برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (علیه السلام) خبر داد.

 

*«غلامرضا مکرمی»، مدیرکانون فرهنگی هنری امام سجاد (علیه السلام) شیروان نیز از همدلی و همراهی فعالان مسجدی در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان گفت و افزود: 152 خانواده نیازمند با مشارکت کانون های این شهرستان از بسته های غذایی و گوشت نذری بهره مند شدند.

 

*«ایوب قاسمی» مدیرکانون فرهنگی هنری هنری «قدر ولایت» در مانه و سملقان، در ادامه از تدارک و اجرای مراسم عزاداری دهه اول محرم در محوطه باز مسجد پنج تن آل عباء آشخانه خبر داد و گفت: در این باره 500 پرس غذای گرم نیز طبخ و توزیع شد.

 

*«حلیمه محبتی» مدیرکانون فرهنگی هنری شهید سلیمانی مسجد بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرج الشریف) فاروج از برگزاری عزاداری ایام شهادت کاروان کربلا توسط بانوان این مسجد خبر داد و گفت: 25 بسته گوشت قربانی نیز بین نیازمندان توزیع شد.

 

*«حمیده مهدی پور»، مدیرکانون فرهنگی هنری جوانان قمر بنی هاشم (علیه السلام) روستای باغچق بجنورد از برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی با حضور محدود مادران و در فضای بیرونی مسجد  برای نخستین بار در این روستا خبر داد و گفت: این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

 

*«علی اصغر سهیلی»، مدیرکانون فرهنگی هنری نینوا در مسجد امام رضا (علیه السلام) منطقه گلستان شهر بجنورد نیز از برگزاری مراسم عزاداری به همت اهالی این مسجد خبر داد و گفت: حضور پرشور نوجوانان در این مراسم را می توان ویژگی اصلی سوگواری ها و برنامه های این ایام بیان کرد.

وی همچنین گفت: پیاده روی و قرائت دعای ندبه بر مزار گلزار شهدا و برگزاری مراسم عزاداری شیرخوارگان حسینی و نیز طبخ و توزیع غذای گرم از دیگر برنامه ها می توان نام برد.

 

پایان/