کانون‌های مساجد خراسان شمالی «به توان مردم» را در رویداد ملی فهما متبلور می کنند
کانون‌هاي مساجد خراسان شمالي «به توان مردم» را در رويداد ملي فهما متبلور مي کنند
106 روز تا پایان سومین رویداد؛

کانون‌های مساجد خراسان شمالی «به توان مردم» را در رویداد ملی فهما متبلور می کنند

مدير ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي از آغاز سومين رويداد ملي فهما در اين استان همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: شعار «به توان مردم» محور برگزاري اين رويداد رقابتي بين فعالان کانون هاي مساجد است.
شناسه خبر : 30217 تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۲:۲۹

«هاشم شیرازیان»، در گفت و گو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی، با اشاره به بخشی از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی و تغییرات شکل گرفته گفت: با تصویب اساس نامه در سال 97 در شورای سیاست گذاری کانون های مساجد کشور به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ها و اقدامات جدیدی طراحی شد که در قالب طراحی سایت بچه های مسجد و اجرای رویداد ملی فهما متبلور شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی با عنوان اینکه مسجد یک نهاد مردمی و همواره بر پایه تلاش های دغدغه مند و مومنانه عمومی اداره می شود، تاکید کرد: در هر زمان محوریت و مسئولیت  برنامه ها بر عهده مردم بود مساجد پر رونق تر و خروجی و نتایج سازنده تری را شاهد بودیم لذا  در طراحی برنامه های کانون های مساجد به نقش مردم و تأثیرگذاری آن توجه شده است.

شیرازیان در ادامه مطالب فوق با بیان اینکه تحقق منویات مقام معظم رهبری و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با  تربیت نیروهای انقلابی و اثرگذار  و شناسایی نخبگان فرهنگی و هنرمند از دل مردم و مخاطبان مساجد  از اهداف اصلی کانون های فعال در آن است،  اظهار داشت: لذا تمام تلاش ها در این راستا تعامل ارکان مسجد و حمایت از فعالیت های سازنده و اثربخش و در نتیجه رونق مساجد با اکتفا به نیروی پرتوان مردم است.

 

وی همچنین به توسعه فعالیت های کانون ها در فضای مجازی و اعلام  برگزاری رویداد ملی فهما در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: سومین دوره این رویداد ملی  هم اکنون با شعار «به توان مردم» آغاز شده است و بر اساس آیین نامه آن  قابلیت ها و مقدورات محلی، کارکردهای اقتضایی و فعالیت های خودجوش و استفاده هدفمند از فناوری های نوین، رسانه ها و مراکز رشد طراحی شده است.

 

وی اضافه کرد:  بدینوسیله  عرصه های اصلی فعالیت کانون ها مشخص شده و کانون های فرهنگی هنری می توانند بر اساس  ریل گذاری و ابزارسازی انجام شده  در بستر فضای مجازی  می توانند در دو محور جغرافیای فرهنگی و تخصصی می توانند وضعیت خود نسبت به سایر کانون ها در زمینه های مختلف را ارزیابی کنند.

 

این مدیر فرهنگی در خراسان شمالی ایجاد مشارکت، دیده شدن، اشتراک محتوا، سطح بندی و ارتقا، هماهنگی و انسجام، انگیزه بخشی و ایجاد محیط فعالیت و رقابت سالم  برای  کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور در توضیح تکمیلی این رویداد ارائه کرد.

 

شیرازیان  با عنوان اینکه در سومین رویداد ملی فهما همچون اولین دوره برگزاری آن پایتخت فهما انتخاب می شود، افزود: با رصد و پالایش مستمر و منظم، جریان حرکت و فعالیت کانون ها ارزیابی و امتیاز دهی می شود  و با لحاظ محدودیت ها، اقتضائات جغرافیایی و ظرفیت های محلی کانون هایی فرهنگی هنری مساجد، و استان ها رتبه بندی شده و پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی(پایتخت فهما) معرفی می شود.

 

وی با عنوان اینکه فعالیت ها  و آثار ثبت شده در دو سطح استانی و ملی ارزیابی می شوند، توضیح داد:  کانون های برتر براساس مجموع امتیاز کسب  شده  و کیفیت فعالیت میدانی خود در رواق های 12 گانه رتبه بندی شده و در هر رواق کانون برتر استان به شرط کسب حداقل امتیاز مورد نیاز به مرحله داوری نهایی راه پیدا خواهد کرد.

 

وی در این باره اعلام کرد: در دومین رویداد فهما که در قالب طرح ایران قوی برگزار شد، دو کانون فرهنگی هنری معراج السعاده روستای بزنج اسفراین و نیز کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم(علیهم السلام) روستای قلعه خان از توابع شهرستان مانه و سملقان، به ترتیب در رواق های کتاب و ترنج شایسته تقدیر شناخته شدند. 

 

شیرازیان مهلت ثبت آثار در برنامه های رواق 12 گانه فهما را پایان آذرماه سال جاری عنوان کرد و گفت: 106 روز تا پایان این رویداد باقی مانده است و ارزیابی ها از 14 دی ماه سال جاری آغاز  و تا 30 دی ماه ادامه خواهد داشت  و نتایج نهایی تا 22 بهمن ماه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران  اعلام می شود.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در ادامه مجموع امتیاز دریافتی توسط کانون ها در این رویداد و سامانه بچه های مسجد را 20 هزار امتیاز اعلام کرد و گفت:  برای هر یک از رواق های 12 گانه  یکهزار و 400 امتیاز، اطلاعات ساختاری و هویتی کانون ها و همچنین فعالیت های تعاملی در قالب شبکه رابطین 3 هزار و 200 امتیاز و نیز برای فعالیت های خودجوش به جهت  ترمیم امتیاز هر رواق به میزان 200 امتیاز برای کانون لحاظ خواهد شد.

 

شیرازیان، به برنامه های  انجام شده ویژه تبیین رویداد فهما و بخش های آن ویژه 389 کانون فرهنگی هنری فعال در مساجد این استان اشاره کرد و  از تشکیل ستاد استانی و برگزاری جلسات آموزشی  ویژه رابطان کانون های مساجد خبر داد و گفت: نشست آموزشی به صورت مجازی برای رابطان  برگزار شده است.

 

وی توجه به اطلاع رسانی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این راستا  نشست های آموزشی با هدف تربیت خبرنگاران در کانون های مساجد استان برنامه ریزی شده است.

 

مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی  اجرای طرح حمایتی از کانون های مساجد استان با تجهیز سخت افزاری این کانون ها از هفته جهانی مساجد تا 19 مهر، سالروز سفر پربرکت رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی و نیز اجرای برنامه ها و نشست های آموزشی همچون برگزاری نشست های تخصصی  صحیفه سجادیه خوانی و حفظ آن در سه شنبه های اول هر ماه و نیز اجرای مرحله استانی جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و فراخوان ایده ها و طرح های ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاهای استان را به اهم برنامه ها در دست اجرا با همیاری فعالان کانون ها و عموم مردم افزود.

 

شیرازیان همچنین ضمن تاکید بر حمایت از کانون های برتر و فعال، تصریح کرد: حمایت ها از طرح و برنامه های کانون ها بر اساس فعالیت ها و امتیاز کسب شده در سامانه بچه های مسجد و رویداد فهما خواهد بود.

 

وی از مدیران کانون های رابط حاضر در این وبینار توجیهی خواست تا با ارتباط مستمر و تعامل با کانون های زیرمجموعه خود زمینه رشد و شکوفایی اهالی فهما در خراسان شمالی را فراهم آورند.

 

شیرازیان در خاتمه اعلام کرد:  19 کانون فرهنگی هنری در مساجد شهرستان های مختلف استان به عنوان کانون رابط در  8 شهرستان خراسان شمالی فعالیت می کنند و مدیران و فعالان آن  همراه شبکه رابطان فهما هستند.