سه کانون روستایی فعال حوزه قرآنی در خراسان شمالی تقدیر شدند
سه کانون روستايي فعال حوزه قرآني در خراسان شمالي تقدير شدند
با معرفی روستای قرآنی برتر خراسان شمالی؛

سه کانون روستایی فعال حوزه قرآنی در خراسان شمالی تقدیر شدند

سه کانون فرهنگي هنري روستايي عاشورا، چهارده معصوم (عليهم السلام) و کانون بعثت در خراسان شمالي امروز طي نشستي به مناسبت 15 مهر، روز ملي روستا و عشاير با معرفي روستاهاي برتر دوستدار قرآن، تقدير شدند.
شناسه خبر : 30946 تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۷:۱۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از خراسان شمالی؛ سه کانون فرهنگی هنری عاشورای روستای بام اسفراین، چهارده معصوم (علیهم السلام) روستای قلعه خان مانه و سملقان و کانون بعثت روستای دشت شهرستان گرمه، امروز طی نشستی  به مناسبت 15 مهر، روز ملی روستا و عشایر برای توسعه فعالیت های قرآنی، با حضور «حسین فرخنده»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و «امین کلاته»  مدیرکل دفتر روستایی استانداری استان تقدیر شدند.

این سه روستا، به همت فعالان مسجدی و کانون های نامبرده به عنوان روستاهای برتر و دوستدار قرآن درجشنواره روستاهای دوستدار قرآن در سطح استان انتخاب شده بودند.

 

«امین کلاته»،  مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی در این نشست  با اشاره به موفقیت های پیاپی روستاهای استان در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، آن را ناشی از تیم قوی و برنامه ریزی بلند مدت دانست و تصریح کرد:تلاش و مدیریت صحیح کانون های فرهنگی و هنری مساجد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا ستودنی است.

وی به تقویت ۳ ضلع مثلث کتاب و کتابخوانی، روحانیان و پیشرفت های فرهنگی و ورزشی  در زمره اضلاع این مثلث تأکید کرد و افزود:  بر همین اساس و در این راستا،  تغییر کاربری  دهیاری های استان و تبدیل آن به فضاهای فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.

وی هم چنین خواستار نیازسنجی در روستاها برای تأمین منابع کتابخانه ای شد و افزود: برای تامین منابع مالی نیز نیازمند هم افزایی با دستگاه های مختلف  هستیم.

«حسین فرخنده»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از این که در مباحث فرهنگی روستاها گام های خوبی در خراسان شمالی برداشته شده است، گفت: سیاست ها و اقدامات خوبی که در این چند سال دنبال شد سبب شد تا روستاهای استان در جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سطح کشور بدرخشند.

وی  ادامه داد: امسال نیز نخستین جشنواره روستای قرآنی در سطح کشور برگزار شد که روستاهای استان نسبت به روستاهای کشور، از مشارکت خوبی برخوردار بودند.

فرخنده  با اشاره به این که از سال ۹۴ روستاهای استان با شرکت در جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب به طور پیاپی رتبه های برتر را از آن خود می کنند، تصریح کرد: خوشبختانه  یکی از مشخصه ها و ویژگی روستاهای استان، کتابخوانی و فعالیت های قرآنی و هنری است.

 

مدیرکل ارشاد استان  با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره های قرآنی دوستدار کتاب که موجب برجسته شدن هویت های فرهنگی روستاها شده است، تصریح کرد: امسال نیز معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با طرح جشنواره روستاهای قرآنی و اعلام شاخص ها،  روستاهای متقاضی شرکت و پس از ارزیابی،  در مجموع ۳ روستای دشت، قلعه خان و بام بر اساس شاخص ها و مستنداتی که اعلام شده بود، موفق به کسب بیشترین امتیاز شدند.

فرخنده اظهار امیدواری کرد: این اقدام‌ گامی کوچک روبرای حفظ و تقویت هویت های دینی فرهنگی و قرآنی باشد.

 وی با بیان این که هر سال شاهد برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب هستیم، گفت: امسال نیز برای این که این ویژگی برجسته در استان با قوت بیشتری دنبال شود، بخش استانی اضافه شد تا شاهد رقابت فشرده تری میان باشیم.

 

در این نشست  همچنین از پوستر دومین جشنواره استانی هنرمندان دوستدار کتاب که به همت فعالان کانون فرهنگی هنری میثاق مسجد روستای ارکان بجنورد، تدوین شده، رونمایی شد.

پایان/