از ایجاد رونق فرهنگی و اقتصادی در روستا تا درخشش و برگزیدهٔ برگزیده‌ها شدن
از ايجاد رونق فرهنگي و اقتصادي در روستا تا درخشش و برگزيدهٔ برگزيده‌ها شدن
همت بلند کانون‌های مساجد روستایی خراسان شمالی؛

از ایجاد رونق فرهنگی و اقتصادی در روستا تا درخشش و برگزیدهٔ برگزیده‌ها شدن

مدير ستاد فهماي خراسان شمالي به مناسبت فرا رسيدن 15 مهر؛ روز ملي روستا و عشاير به فعاليت ها و برنامه هاي اثربخش و تلاش هاي جهادگرانه کانون هاي مساجد روستايي اين استان اشاره کرد و اين فعاليت ها را سبب رونق فرهنگي آن مناطق دانست.
شناسه خبر : 30949 تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۳:۳۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از خراسان شمالی؛ «هاشم شیرازیان»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی به اقدامات ارزشمند کانون های مساجد روستایی در مناطق مختلف استان اشاره کرد و این کانون ها را سبب رونق فعالیت های اثربخش  فرهنگی در این مناطق ذکر کرد و گفت: سال گذشته دو کانون روستایی با تلاش بسیار در رقابت و ارزیابی های دومین رویداد ملی فهما، بین کانون های سراسر کشور، در دو رواق کتابخوانی و ترنج شایسته تقدیرشدند.

وی همچنین گفت: به همت مدیران کانون های روستایی و ارائه طرح های فرهنگی ارزشمند و اثربخش از سال 94 تا کنون  شاهد درخشش روستاهای استان در جشنواره روستاها  و عشایر دوستدار دوستدار کتاب ایران بودیم.

 

وی در ادامه مطلب فوق افزود: در سال 94 روستای قلعه خان از توابع شهرستان مانه و سملقان به همت و تلاش کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم (علیهم السلام) این روستا در میان روستاهای برگزیده قرار گرفت پس از آن و در سال 95 روستای طبر شهرستان جاجرم به همت کانون پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) آن روستای دوستدار کتاب شناخته شد.

شیرازیان ادامه داد: سال 96 روستای بزنج و اسفیدان به همت فعالان دو کانون معراج السعاده و شهدای اسفیدان  این دو روستا برتر شدند و در سال 97 نیز با تلاش دو کانون میثاق در روستای ارکان بجنورد و  شهدای زوارم شاهد درخشش این دو روستا و معرفی آن به عنوان روستاهای دوستدار کتاب ایران شد.

وی در ادامه مطالب فوق کسب جایزه استمرار جشنواره دوستدار کتاب  و برگزیده برگزیده های چند دوره برگزاری این جشنواره در سال 97 توسط مدیر کانون فرهنگی هنری معراج السعاده اسفراین  و نیز در سال 99 توسط فعالان مسجدی روستای ارکان را  از دیگر افتخارات و تلاش های کانون های روستایی استان نام برد و گفت: سال 98 و 99 هم فعالان فرهنگی و مسجدی با تلاش فراوان و اجرای طرح های کتابخوانی ارزنده در روستاهای دشت  و زوارم این دو روستا را به جایگاه روستای دوستدار کتاب رساند.

شیرازیان افزایش حمایت های مسئولان فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی و ساخت کتابخانه عمومی و تجهیز کتابخانه های این روستا را از نتایج این تلاش ها نام برد.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی رونق فعالیت های قرآنی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: با تلاش کانون های عاشورا، چهارده معصوم(علیهم السلام) و بعثت به ترتیب در مساجد روستاهای بام اسفراین، روستای قلعه خان مانه و سملقان و نیز روستای دشت شهرستان گرمه به عنوان  روستاهای دوستدار قرآن در استان معرفی و تقدیر شدند.

شیرازیان،  انتشار بیش از 30 عنوان کتاب توسط فعالان فهما در روستاهای استان، توسعه فعالیت های کارآفرینی و رونق اقتصاد فرهنگی، ایجاد اشتغال مولد برای بانوان و جوانان روستایی توسط کانون معراج السعاده در روستای بزنج اسفراین، ارائه طرح های گردشگری را به این فعالیت ها افزود.

 

وی در بخشی دیگر یکی از برنامه های موفق فرهنگی و تربیتی استان را اجرای  طرح تربیتی مسجد، مدرسه منزل نام برد و با عنوان اینکه این طرح در مرحله اول اجرا و ابتدا از کانون های روستایی در خراسان شمالی آغاز شد، توضیح داد: این طرح که به اختصار سه میم نامیده می شود، در کانون عاشورای روستای بام اسفراین نیز کانون شهدای گریوان بجنورد و آموزش کودکان و نوجوانان دانش آموز شروع شد که پس از آن  در قالب طرحی مدون گردآوری شد و با طراحی شناسنامه فرهنگی در مسجد ویژه کودکان و نوجوانان زمینه انس بیشتر آنان را با مساجد و مسایل آموزشی و تربیتی  فراهم آورد.

وی افزود: این طرح امسال به صورت ملی در قالب طرح تابستانی اوقات فراغت اجرا شد.

شیرازیان تولید مستند های سلام براسلام، سلام بر حسین، تربیت حافظان  قرآنی و نیز  شناسایی استعدادها و  تربیت نخبگان دانش آموز در رشته هوافضا  و مدل سازی  گلایدر دستی را نیز نام برد و اضافه کرد:  در روستای بام استعدادیابی در دو مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم، انجام شد، و  پس از آن دو تیم شامل  5 نفر در مقطع متوسطه و 3 نفر در مقطع متوسطه اول انتخاب و بای حضور در مسابقات خواجه نصیرالدین آماده و به مسابقات بین المللی ابن سینا  راه پیدا کردند که مقام دوم این مسابقات را کسب کردند.

وی برگزاری موفقیت آمیز جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر به همت ستاد فهمای خراسان شمالی و همیاری هنرمندان  در سال 98 و نیز تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت های فرهنگی و هنری استان در حوزه روستا و عشایر در سال 99 را نیز متذکر شد و در این باره نام برد.

وی در خاتمه با عنوان اینکه هدف ما تربیت هنرمندان و فرهیختگان و نخبگان مسجدی است، و تمام این موفقیت ها مرهون تلاش های فعالان مسجدی است، حمایت هرچه بیشتر مسئولان از فعالیت های کانون های مسجدی و فعالان آن در استان به ویژه  در روستاها را خواستار شد.

 

پایان/