رویداد ملی فهما، تبیین و نمایشِ توان مردم از دل مساجد است
رويداد ملي فهما، تبيين و نمايشِ توان مردم از دل مساجد است
مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی؛

رویداد ملی فهما، تبیین و نمایشِ توان مردم از دل مساجد است

شيرازيان، سومين رويداد ملي فهما را نمود فعاليت‌هاي فرهنگي بر پايه و  توان مردم و اهالي مسجد خواند و گفت: همه تلاش ما در زمان باقي مانده از برگزاري اين رويداد ملي، معطوف به نمايش و به منصه ظهور رساندن توانايي‌هاي  اهالي مسجد استان است.
شناسه خبر : 32963 تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۶:۵۹

«هاشم شیرازیان» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان خراسان شمالی، به اهمیت حضور و فعالیت کانون ها در سومین رویداد ملی فهما به ویژه در روزهای پایانی که تنها 14 روز تا پایان این رویداد ملی باقی مانده است، گفت: پیش از هر توضیحی باید از فعالیت های ارزنده کانون ها و ثبت برنامه های خود در سامانه بچه های مسجد در دو دوره پیشین این رویداد قدردانی کرد.

 

مدیر ستاد فهما استان خراسان شمالی افزود: اگر در سال های گذشته، این استان موفق به کسب رتبه برتر در یکی از شاخص های هشت گانه فهما و نیز شایسته تقدیر در دو رواق کتاب و ترنج شد، حاصل زحمات فعالان کانون ها و نیز کانون های رابط بوده است.

 

شیرازیان در ادامه یکی از ویژگی های ارزشمند برگزاری این رویداد را جهت دهی فعالیت کانون ها به صورت شبکه ای عمل کردن و تشکیل تشکیلات منسجم عنوان کرد و گفت:  19 کانون فرهنگی هنری در مساجد شهرستاهای مختلف استان به عنوان کانون رابط در  8 شهرستان خراسان شمالی فعالیت می کنند و مدیران و فعالان آن  همراه شبکه رابطان فهما هستند.

 

 وی برگزاری نشست های توجیهی و حضور رابطان و همکاران ستاد فهمای استان در محل کانون ها و آموزش های چهره به چهره، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی رواق های 12 گانه سامانه بچه های مسجد از جمله رواق رسانه، نحوه عضو گیری و ثبت اعضا و گسترش شبکه فعالان کانون های مسجد همچون آموزش رواق رسانه و تولید خبر و بارگذاری مستندات و تولیدات چند رسانه ای در این رابطه اعلام کرد.

 

شیرازیان همچنین با بیان اینکه این استان مبدع طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل به اختصار سه میم است و طرح هایی از این دست با رویکرد ترویج سبک زندگی اسلامی و انس با مسجد طراحی و انجام شده است، افزود: خوشبختانه در این چند ساله شاهد ثبت فعالیت ها و طرح های ارزشمند در سامانه بچه های مسجد توسط فعالان کانون ها بودیم که هم اکنون به صورت ملی در حال انجام است.

 

وی در ادامه اجرای طرح های ارزشمند و تاثیرگذار در حوزه کتاب و کتابخوانی و تلاش کانون ها به ویژه در مناطق روستایی و کسب افتخار روستای دوستدار کتاب ایران در سالهای متمادی و پیاپی تا به اکنون، توسط روستاهای بزنج، زوارم، ارکان، قلعه خان، اسفیدان دشت و طبر از نتایج اجرای طرح های کتابخوانی خودجوش در کانون های مساجد این استان  نام برد.

 

شیرازیان اهمیت فعالیت در فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس آیین نامه این رویداد منطبق بر اصول و سیاست ها و سند تحول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و با توجه به شرایط، قابلیت ها و مقدورات محلی، کارکردهای اقتضایی و فعالیت های خودجوش و استفاده هدفمند از فناوری های نوین، رسانه ها و مراکز رشد طراحی شده است.

 

وی اضافه کرد:  بدینوسیله  عرصه های اصلی فعالیت کانون ها مشخص شده و کانون های فرهنگی هنری می توانند بر اساس ریل گذاری و ابزارسازی انجام شده  در بستر فضای مجازی  می توانند در دو محور جغرافیای فرهنگی و تخصصی می توانند وضعیت خود نسبت به سایر کانون ها در زمینه های مختلف را ارزیابی کنند.

 

این مدیر فرهنگی در خراسان شمالی ایجاد مشارکت، دیده شدن، اشتراک محتوا، سطح بندی و ارتقا، هماهنگی و انسجام، انگیزه بخشی و ایجاد محیط فعالیت و رقابت سالم  برای  کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور در توضیح تکمیلی این رویداد ارائه کرد و دراین باره موثر خواند.

 

شیرازیان همچنین با اشاره به اینکه در سومین رویداد ملی فهما همچون اولین دوره برگزاری آن پایتخت فهما انتخاب می شود، افزود: با رصد و پالایش مستمر و منظم، جریان حرکت و فعالیت کانون ها ارزیابی و امتیاز دهی می شود  و با لحاظ محدودیت ها، اقتضائات جغرافیایی و ظرفیت های محلی کانون هایی فرهنگی هنری مساجد، و استان ها رتبه بندی شده و پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی(پایتخت فهما) معرفی می شود.

 

مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی  با عنوان اینکه فعالیت ها  و آثار ثبت شده در دو سطح استانی و ملی ارزیابی می شوند، توضیح داد:  کانون های برتر براساس مجموع امتیاز کسب  شده  و کیفیت فعالیت میدانی خود در رواق های 12 گانه رتبه بندی شده و در هر رواق کانون برتر استان به شرط کسب حداقل امتیاز مورد نیاز به مرحله داوری نهایی راه پیدا خواهد کرد.

 

وی افزود: در دومین رویداد فهما که در قالب طرح ایران قوی برگزار شد، دو کانون فرهنگی هنری معراج السعاده روستای بزنج اسفراین و نیز کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم(علیهم السلام) روستای قلعه خان از توابع شهرستان مانه و سملقان، به ترتیب در رواق های کتاب و ترنج شایسته تقدیر شناخته شدند. 

 

شیرازیان مهلت ثبت آثار در برنامه های رواق 12 گانه فهما را پایان آذرماه سال جاری عنوان کرد و گفت: ارزیابی ها از 14 دی ماه سال جاری آغاز  و تا 30 دی ماه ادامه خواهد داشت  و نتایج نهایی تا 22 بهمن ماه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران  اعلام می شود.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در ادامه مجموع امتیاز دریافتی توسط کانون ها در این رویداد و سامانه بچه های مسجد را 20 هزار امتیاز اعلام کرد و گفت:  برای هر یک از رواق های 12 گانه 1400 امتیاز، اطلاعات ساختاری و هویتی کانون ها و همچنین فعالیت های تعاملی در قالب شبکه رابطین 3200  امتیاز و نیز برای فعالیت های خودجوش به جهت  ترمیم امتیاز هر رواق به میزان 200 امتیاز برای کانون لحاظ خواهد شد.

 

شیرازیان، همچنین اعلام کرد: رتبه هر کانون در فهما بر اساس رتبه آن کانون در 12رواق در نظرگرفته شده است.

 

وی ضمن تاکید بر حمایت از کانون های برتر و فعال، تصریح کرد: حمایت ها از طرح و برنامه های کانون ها بر اساس فعالیت ها و امتیاز کسب شده در سامانه بچه های مسجد و رویداد فهما خواهد بود.

پایان/