روستاییان و عشایر سنگربانان و سنگرداران فرهنگ بومی ‌و محلی هستند
روستاييان و عشاير سنگربانان و سنگرداران فرهنگ بومي ‌و محلي هستند
مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان ها و مجلس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری؛

روستاییان و عشایر سنگربانان و سنگرداران فرهنگ بومی ‌و محلی هستند

سوقندي در جريان برگزاري مراسم اختتاميه دومين جشنواره ملي فيلم کوتاه روستا و عشاير طي سخناني اظهار کرد: روستاييان و عشاير سنگربانان و سنگرداران فرهنگ بومي ‌و محلي هستند.
شناسه خبر : 33955 تاریخ انتشار : ۹ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۳:۲۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر شامگاه پنج شنبه 9 دی ماه در مجتمع گلشن بجنورد برگزار شد.

«محمدرضا سوقندی»، در این مراسم طی سخنانی ضمن گرامیداشت ۹ دی؛ روز بصیرت و میثاق امت با ولایت،روز جهانی مقاومت و دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی؛ اظهار کرد: در جنگ فرهنگی، سنگر فرهنگ بومی و محلی آخرین سنگری است که سقوط می کند و به نظر می رسد روستا و عشایر، سنگربانان و سنگرداران فرهنگ بومی ‌و محلی هستند.

 مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان ها و مجلس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ادامه داد: فرهنگ مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی غرب را نباید در کارهای فانتزی جستجو کرد، بلکه جلوه آن را باید در دل مردم و روستائیان و عشایر دید؛ از این جهت جشنواره فیلم های کوتاه روستا و عشایر  یک بخش معرفتی و شناختی دارد که به مردم شناسی و فرهنگ شناسی ما برمی‌گردد.


سوقندی، در ادامه از هنر فیلم و سینما به عنوان ابزاری جذاب، خلاق و موثر یاد کرد  و گفت: این مولفه می تواند فرهنگ را ملی و جهانی کند؛ متاسفانه سهم سینمای ما در عرصه جهانی ناچیز است.


وی با اشاره به غنای فرهنگ‌ تمدن ایرانی و اسلامی، تصریح کرد: تمدن غرب مرهون فرهنگ شرق است، تمدن ویل دورانت گویای این ادعاست اما متاسفانه به دلیل غفلت هایمان این نقش را  در سینما کم تر دیده ایم.


سوقندی جان‌مایه هنر و سینما را ادبیات نمایشی دانست و از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی خواستار آن شد تا  در کنار فیلم کوتاه، داستان کوتاه را  نیز جدی بگیرند.


وی همچنین با اشاره به اینکه در سازمان سینمایی،  برنامه  در  قالب افق ۱۴۰۴  برای استان ها و در  بخش های مختلف در نظر گرفتیه شده است، افزود: سینما  نهادی اجتماعی و تخصصی و فرهنگ ساز است.

این مقام مسئول در ادامه با تاکید نسبت به فراهم کردن زیرساختها  به همراهی استاندار خراسان شمالی به منظور بهره گیری از بخش خصوصی و شهرداری ها برای برخورداری همه شهرها از سینما اشاره کرد.


وی در ادامه ضمن  مهم برشمردن بخش نرم افزاری  در راستای شکوفایی این مرز و بوم بر ضرورت کشف استعدادها در حوزه های مختل هم تاکید کرد.


سوقندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به  ظرفیت های خراسان شمالی و برگزاری رویدادهای مختلف ملی در مرکز استان در کنار معرفی شدن این خطه با زبان هنر،  بر شناسایی ظرفیت ها و به خدمت گرفتن آن ها تاکید و اظهار امیداوری کرد: این رویداد بستری برای آشتی بخش های مردمی با هنر سینما و تخصص گرایی و شکوفایی استعدادها باشد.


گفتنی است؛ دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر به دبیری حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی پس از ۳ روز رقابت میان آثار راه یافته  به مرحله نهایی و با حضور داورانی متشکل از فرشاد فداییان، مهرداد اسکویی و تورج اصلانی امشب با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.