تشریح فعالیت‌های اوقات فراغت بچه‌های مسجد در خراسان شمالی/ مقابله با آسیب‌های اجتماعی محلات با مهارت‌آموزی
تشريح فعاليت‌هاي اوقات فراغت بچه‌هاي مسجد در خراسان شمالي/ مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي محلات با مهارت‌آموزي
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان شمالی در گفت‌گوی زنده تلویزیونی؛

تشریح فعالیت‌های اوقات فراغت بچه‌های مسجد در خراسان شمالی/ مقابله با آسیب‌های اجتماعی محلات با مهارت‌آموزی

شيرازيان، در برنامه زنده «شب هاي اترک»، ضمن تشريح چهارمين رويداد ملي فهما، برنامه هاي اوقات فراغت کانون‌هاي مساجد استان خراسان شمالي را در ايام تعطيلات تابستاني تشريح کرد.
شناسه خبر : 38384 تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۰۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ «هاشم شیرازیان»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در برنامه تلویزیونی پربیننده «شبهای اترک» که هر شب  به طور زنده از شبکه استانی پخش می شود، با هدف تشریح  چهارمین رویداد ملی فهما و برنامه های اوقات فراغت تابستانی، گزارشی از اقدامات کانون ها ارائه کرد  و افزود: 389 کانون فرهنگی هنری  و نیز 270 کتابخانه در مساجد استان فعالیت دارند.

 

وی به آغاز رویداد چهارم فهما اشاره کرد و گفت: این رویداد از 21 خرداد ماه همزمان با میلاد باسعادت حضرت امام رضا (علیه السلام) آغاز شده و تا 24 آذر ماه همزمان با میلاد حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) ادامه خواهد داشت که بر این اساس فعالیت های کانون های مساجد در این مدت ارزیابی و امتیاز دهی و برترین ها انتخاب  می شود.

مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی به جنب و جوش و تلاش فعالان  کانون های استان درشرایط مختلف اشاره کرد و با عنوان اینکه با وجود محدودیت های کرونا در دوسال اخیر، اما فعالیت ها چه به صورت  مجازی و چه حضوری حتی با محدودیت ها، به نحو شاسته صورت گرفته، افزود:  سامانه بچه های مسجد در قالب فعالیت ها و بخش های تعریف شده در 3 شبستان  و 12 رواق زیر مجموعه این امکان را برای توسعه فعالیت های آموزشی، ارائه ایده های فرهنگی و هنری و کارآفرینی مضاعف کرد که شاهد کسب موفقیت های کانون های استان درسطح ملی اخیر بودیم.

 

شیرازیان به موضوع اوقات فراغت و اهمیت آن اشاره کرد و محور آن را مهارت آموزی و تربیت هنرمندان و فعالان فرهنگی نوجوان و جوان با هدف کاهش و پیشگیری آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در سال جاری با محوریت اجرای برنامه ها در مناطق آسیب پذیر  شهرها، طرح های آموزشی در دستور کار قرار دادیم و با آموزش مباحث مختلف مهارتی  و فرهنگی هنری در این مناطق به صورت رایگان، قصد داریم زمینه تربیت افراد مستعد مسجدی فراهم شود.

وی انعقاد تفاهم نامه با موسسات فرهنگی هنری از جمله فردای بهتر و اعزام رایگان مربی به مناطق مختلف استانرا از ویژگی های برنامه های اوقات فراغت  و جدیت در بحث تاکید بر آموزش  و آگاهی بخشی در این برنامه ها عنوان کرد.

وی عموم فعالیت ها را ویژه  دو گروه سنی زیر 15 سال و 15 تا 30 سال ذکر کرد و ادامه داد: ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، آموزش گروه های سرود، تاتر و خوشنویسی نیز در اولویت برنامه های اوقات فراغت قرار گرفته است.

وی اجرای طرح پیوند مسجد، مدرسه و خانواده (سه میم)  و طرح  محله های دوستی و حیات طیبه  و نیز اجرای طرح آموزش خبرنگاران مسجدی  را از جمله فعالیت های محوری کانون های مسجد در اوقات فراغت تابستان نام برد.

شیرازیان در ادامه این برنامه زنده تلویزیونی به اجرای طرح  خیرخواهانه « قلک»  نیز اشاره کرد و با معرفغی بیشتر آن گفت: این قلک که  در قالب مهربانی و نوعدوستی تعریف می شود، ابتدای کلاس ها برای کودکان و نوجوانان درنظر گرفته شده و به آنها تحویل می شود و در پایان کلاس های اوقات فراغت که همزمان با اربعین حسینی خواهد بود، قرعه کشی می شود و افراد منتخب با همیاری این قلک های دوستانه به اماکن زیارتی از جمله زیارت کربلا اعزام می شوند.

وی همچنین در بخشی دیگر به کانون های روستایی اشاره کرد و با عنوان اینکه 55 درصد کانون های استان در مساجد روستایی فعالیت  می کنند، با اظهار این نکته که امکانتات در روستاها محدود و استعداد ها فراوان و قابل است ضمن درخواست حمایت بیشتر این کانون ها از سوی دولت و دست اندرکاران فرهنگی، گفت: با وجود این کمبو ها اما چند سال پیاپی شاهد درخشش کانون های روستایی در جشنواره های ملی از جمله جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران هستیم و روستای برگزیده از استان خراسان شمالی به همت فعالان کانون های مساجد انتخاب شده است.

وی به روحیه ارزشمند بچه های مسجدی و نیروی جهادی خالصانه آنها در رونق بخشی به خانه های خدا اشاره کرد  و گفت: با حمایت و ایجاد زمینه های فرهنگی هنر یو آموزشی و بروز خلاقیت ها و ایده های مسجدی بی شک می توانیم شاهد شکوفایی فرهنگی در کشور باشیم.