نگاه ما به مسجد، باید نگاه تربیتی و پرورش انسان باشد
نگاه ما به مسجد، بايد نگاه تربيتي و پرورش انسان باشد
مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی در جمع مدیران کانون ها؛

نگاه ما به مسجد، باید نگاه تربیتی و پرورش انسان باشد

مدير ستاد فهماي خراسان شمالي در جمع مديران کانون هاي فرهنگي هنري مساجد اين استان گفت: بايد نگاه ما به مسجد نگاه تربيتي باشد يعني همه آموزش ها در مساجد برقرار باشد و کادر و نيروي اداره کننده جامعه در دل مسجد پرورش يابد.
شناسه خبر : 40353 تاریخ انتشار : ۳ شهريور ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۵:۰۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ حجت الاسلام والمسلمین «حبیب الله پاکدامن» مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی  امروز پنج شنبه، سوم شهریورماه جاری در لحظات آغازین کارگاه آموزشی «مدیریت فرهنگی در مسجد»، با به اهمیت نقش محوری مسجد اشاره کرد و با عنوان اینکه زمانی که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) از مکه به مدینه هجرت کرده و تصمیم بر تشکیل حکومت اسلامی داشتند، اولین بنایی که بنیاد نهادند؛ بنای مسجد بود، گفت: مسجد، پایه و اساس حکومت اسلامی است.

وی اضافه کرد:  باید نگاه ما به مسجد نگاه تربیتی باشد یعنی همه آموزش ها اعم از آموزش قرآن، جلسات اخلاق، موعظه و پندها در مساجد برقرار باشد.

 

حجت الاسلام پاکدامن در ادامه  با بیان اینکه اگر بخواهیم از بُعد اجتماعی هم نگاه کنیم، پایه و محور همه خدمات اجتماعی مسجد است، تأکید کرد: مسجد به عنوان هسته مقاومت فرهنگی، بهترین پایگاه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.

 

 وی به مصداق هایی از کارکردهای جامعه ساز مسجد در صدر اسلام نیز اشاره کرد و آن را یک خبرگزاری تمام عیار خواند و افزود: اگر می خواستند یک خبر را اطلاع رسانی کنند «الصلوه جامعه» می گفتند و همه برای شنیدن آن خبر در مسجد گرد هم جمع می شدند تا از آن خبر مطلع شوند.

 

 مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی حتی مکان ارائه مباحث داغ سیاسی را در مسجد اعلام کرد و گفت: پیش از این اگر کسی قصد حکومت‌رانی در منطقه ای را داشت، در این خصوص در مسجد سخنرانی می کرد.

 

حجت الاسلام پاکدامن با بیان اینکه مسجد با معبد و کلیسا که فقط محل عبادت باشد و طی روزهای خاص بتوان به آن مراجعه کرد، فرق دارد، تأکید کرد: در اسلام عزلت نشینی و گوشه نشینی معنا ندارد، لذا مسجد از این بابت اهمیت دارد که مردم با فراخوان شدن به سوی مسجد، اجتماعی می شوند و در کنار هم می توانند به بسیاری از امور رسیدگی کنند.

 

وی در خاتمه با  تکمیل سخنان خود، تصریح کرد: نظام اسلامی برای رسیدن به دولت اسلامی نیاز به کادر و نیرو دارد و این نیرو باید در مسجد تربیت شود تا بتوان شاهد تشکیل دولت جوان حزب اللهی بود.

 

گفتنی است، در این  کارگاه  آموزشی که در مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) بجنورد برگزار شد، مباحث «مدیریت فرهنگی در مسجد» توسط حجت الاسلام «سیدمحمد افشین فر» مسئول قرارگاه صاحب الامر در خراسان شمالی و حجت الاسلام «حسن یزدانی» از اساتید حوزه و مشاورین خانواده  با موضوع تخصصی سبک زندگی و عفاف و حجاب  تبیین شد.

 

پایان/