جهاد تبیین و ارتقای مهارت‌های زندگی ویژه بانوان، اولویت کانون برگزیده رواق دانش در سومین رویداد فهما
جهاد تبيين و ارتقاي مهارت‌هاي زندگي ويژه بانوان، اولويت کانون برگزيده رواق دانش در سومين رويداد فهما
به بهانه هفته نکوداشت مقام زن؛

جهاد تبیین و ارتقای مهارت‌های زندگی ویژه بانوان، اولویت کانون برگزیده رواق دانش در سومین رویداد فهما

«زهرا براتي»، يکي از بانوان فعال در کانون هاي مساجد خراسان شمالي و مدير کانون مشکات مسجد صاحب الزمان (عج) اسفراين، کانون شايسته تقدير ملي در رواق دانش سومين رويداد ملي فهما، از جهاد تبيين و فعاليت هاي آموزشي ويژه بانوان در منطقه کم برخوردار اين کانون گفت.
شناسه خبر : 43767 تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۳:۵۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ یکی از اساسی ترین عناصر در عمران معنوی مساجد، نیروهای تربیت شده است که با آموزش های دقیق و مبنایی مهجوریت مسجد را به دنیایی روشن و آباد مبدل خواهد کرد، در این میان بانوان به عنوان نوک پیکان حرکت های جریان ساز و تربیتی، گام های محکم و تحسین برانگیزی  در راه محور قرار گرفتن مساجد برای آبادانی اجتماعی و توسعه فرهنگی برداشته اند که در این عرصه کانون فرهنگی هنری مشکات مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرج الشریف، با مدیریت «زهرا براتی»، یکی از بانوان با دغدغه و تحصیلکرده مصداقی در این باره است.

این کانون در تعامل با ارکان مسجد و نیز نهضت پیشرفت  بانوان شهرستان اسفراین، توانسته نشست های آموزشی و تخصصی، نمایشگاه ها، برنامه های اردویی در فعالیت های مسجدی بگنجاند و قدم در راه جهاد تبیین و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب بگذارد.

«زهرا براتی»، که خود دانش آموخته ادبیات فارسی بوده و کارشناسی ارشد این رشته را دارد، سال ها با همیاری و تعامل بانوان حوزه های مختلف از جمله تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش با هدف تحکیم پیوند مسجد و مدرسه، حوزه علمیه و بهره مندی از قابلیت های تبلیغی مبلغان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش برای معرفی هنرمندان مسجدی، دانشگاه ها و کمیسیون بانوان و ... طرح های فرهنگی متعددی را با هدف ارتقای مهارت های زندگی بانوان را مورد توجه قرار داده و برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی تلاش کرده است.

کانون مشکات که در مساجد یکی از محله های کم برخوردار و آسیب پذیر شهر اسفراین واقع شده، 120 عضو خواهر دارد و به گفته براتی  که نقش مدیر کانون رابط شبکه رابطین کانون های مساجد شهرستان را نیز برعهده دارد،  از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵کارگاه آموزشی محوری با هدف جهاد تبیین ویژه خواهران و دختران دانش آموز با موضوعات مختلف از جمله ضرورت عفاف و حجاب برگزار شده است.

این فعال مسجدی ادامه می دهد: از این میان ۴ کارگاه در مدارس و نیز با همکاری دیگر کانون های شهرستان همچون کانون ریحانه وکانون امام صادق اسفراین،کارگاه های مهارت خبرنویسی در شهر اسفراین با مکاری کانون محبان الزهرا(س) و صفی آباد در کانون سفینه النجات نیز برگزار شده است که با حضوز پرشور و پی گیر بانوان شکل گرفته است.

براتی همچنین توضیح می دهد: برگزاری کارگاه سلامت در سالمندی، سبک زندگی اسلامی و تبیین جایگاه مادری در ایام فاطمیه، کارگاه مهارت های زندگی در کانون نرجسیه، کارگاه جمعیت و اهمیت فرزند آوری، و نیز  بررسی جایگاه حضرت زهرا (س)  در فلسفه تاریخ و نیز دو کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ویژه بانوان مسجدی و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه اجرا شد.

وی برگزاری سه نمایشگاه صنایع دستی و هنری اعضای کانون با هدف کمک به فروش محصولات و مشاغل خانگی نمایشگاه عکس وپوستر به مناسبتهای مختلف با هدف بصیرت بخشی به بانوان و معرفی عوامل پیشرفت زنان بر اساس آموزه های شگفت انگیز دین مبین اسلام، برگزاری مسابقات ورزشی ویژه بانوان باهدف ایجاد روحیه نشاط و شادابی در مسجد و مدرسه، برگزاری محافل انس با قرآن کریم و جزخوانی و آموزش و تفسیر آیات شریفه قرآنویژه بانوان، برگزاری اردوهای آموزشی و زیارتی دیگر برنامه های این کانون از ابتدای سال تا کنون نام می برد.

براتی تلاش برای ایجاد زمینه ظهور بروز هنرمندان مسجدی بویژه دختران نوجوان وتشویق آنان به فضای مسجد و تلاش برای ارتقاء فعالیت های مسجدی با نقش آفرینی این نوجوانان را مهم  می داند و اولویت فعالیت های این کانون نام می برد و البته می گوید: بارها با برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی، برگزاری مسابقات و نشست های آموزشی دانش آموزان را به دنیای سفال، نقاشی و طراحی و دلنوشته و داستان نویسی ترغیب شده اند.

مدیر کانون مشکات اسفراین، همینطور اعلام می کند: نشست های اکران فیلم و نقد آن برای دانش آموزان، نشست های پرسش و پاسخ پس از تماشای فیلم نیز اثرات ارزشمندی داشته که به طور مستمر بویژه برای دختران دانش آموزان اجرا می شود.

براتی  پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی با برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی، شناسایی خانواده های نیازمند و دستگیری از نیازمندان، با همراهی خیرین و تهیه بسته های همدلی و طبخ و غذای گرم و توزیع بین خانواده های کم برخوردار به مناسبت های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان، ایام محرم، به مناسبت بازگشایی مدارس و نیز شب یلدا و ... را نیز در برنامه  این کانون بر می شمرد.