تشکیل شبکه مردمی و پویای کانون‌های مساجد نیازمند گفتمان واحد بین نهادهای مرتبط با مسجد است
تشکيل شبکه مردمي و پوياي کانون‌هاي مساجد نيازمند گفتمان واحد بين نهادهاي مرتبط با مسجد است

تشکیل شبکه مردمی و پویای کانون‌های مساجد نیازمند گفتمان واحد بین نهادهای مرتبط با مسجد است

مدير ستاد فهماي خراسان شمالي در نشست شوراي هماهنگي کانون هاي مساجد اين استان، ضمن تاکيد بر موضوع توانمندسازي و ايجاد شبکه پوياي مردمي در کانونها، تحقق اين مساله را مستلزم وجود گفتمان واحد بين نهادهاي مرتبط با مسجد دانست.
شناسه خبر : 45291 تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۵:۲۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ حجت الاسلام «حبیب الله پاکدامن» در نشست استانی شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد این استان که صبح امروز، دوشنبه 15 اسفند ماه جاری، با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار برگزار شد، گزارشی از فعالیت ها کانون های این استاان ارائه کرد و گفت: 385 باب کانون با بیش از 200 کتابخانه باز و مخزن دار در مساجد استان تاسیس شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان خراسان شمالی اضافه کرد: 38/43 درصد  کانون ها در مساجد مناطق شهری و 62/56 درصد هم در نقاط روستایی استان  دایر شده است.

 

وی در ادامه موضوع هویت بخشی به کانون های فرهنگی هنری مساجد را مورد توجه قرار داد و در این باره گفت: با توجه به شیوع  ویروس کرونا در سه سال گذشته،  نه تنها کانون های مساجد بلکه سایر نهادهای مرتبط با مسجد کمرنگ شده که ضرورت داشت ابتدا به جایگاه کانون و مدیر کانون ها پرداخته  و تقویت شود، تا هم مدیر کانون ها انگیزه پیدا کنند و اثرگذار باشند هم نقش کانون تبیین شود.

حجت الاسلام پاکدامن، در ادامه با اشاره به بازدید های میدانی از کانون ها و تشکیل نشست های فرهنگی با ارکان مسجد در نقاط شهری و روستایی و نیز نوار مرزی، افزود: بیش از 100بازدید میدانی از کانون ها در ماه های اخیر صورت گرفت و تلاش شد تا حلقه های میانی بین مسجد و مردم شناسایی و تشکیل شود.

وی در ادامه مطلب فوق شبکه سازی و انسجام بخشی تصریح کرد: مدیران کانون ها می توانند همانطور که حلقه ارتباط مردم با مسجد باشند و حلقه میانی و نقطه اتصال با حاکمیت را شکل دهند و هم می توانند همان تعبیر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در بحث حلقه های میانی و  آن جریان آفرینی فرهنگی  را شکل دهند، تا تلاش و کوشش کنند مردم را پای کار نظام در حوزه فرهنگ و هنر بیاورند.

مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی در ادامه با عنوان اینکه اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ و هنر  اثرگذار باشیم لازم است تشکیلاتی عمل کنیم و شبکه قدرتمندی داشته باشیم توضیح داد: در این رابطه  یک کار شبکه سازی است؛ پویایی شبکه  کانون ها و ارتباط و اتصالش با ستاد استان مورد توجه ویژه قرار دارد و دیگری و بالاتر از آن، انسجام  بخشی این شبکه است که نشست های منطقه ای بین مدیران کانون ها را در برنامه داریم و  پیگیریم تا در سال آینده با این اتفاق و نیز  تقویت شبکه رابطان استانی شاهد تشکیل ید واحد باشد .

حجت الاسلام پاکدامن، در ادامه افزود: با داشتن یک شبکه منسجم به راحتی می توان در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری، عملیات طراحی کرد و به راحتی جریان فرهنگی ایجاد کرد و تا حد ممکن در کف میدان و در گوشه و کنار استان اتفاق های خوبی را رقم زد.

وی در بخشی دیگر با عنوان اینکه تا الان روال این بوده که از فعالان کار فرهنگی کف میدان می خواستند و در واقع  نیروی اجرایی برای ما بودند و نکته ای که توجه نشده توانمند سازی خود این افراد بود که تلاش کردیم با  راه اندازی حلقه های کتابخوانی برای  ارکان کانون در این راستا  قدم برداریم و در حوزه های مختلف برای اینکه از لحاظ معرفتی رشد کنند برای قشرهای مختلف کودک و نوجوان و بانوان نیز حلقه های کتابخوانی پیش بینی کنیم.

وی در تکمیل این نکات، کانون های مساجد را پس از بسیج  بزرگترین شبکه موجود فرهنگی و  بهترین شبکه توزیع محصولات فرهنگی همچون کتابخوانی، اکران فیلم، اجرای سرود و ... نام برد و تقویت این شبکه توزیع فرهنگی را مستلزم هم گفتمانی نهادهای مرتبط با مسجد دانست و گفت: در این باره در تلاشیم تا شورای فرهنگی در مساجد تشکیل شود و  ارکان مسجد با تعامل و گفتمان مشترک، تشکیلاتی مردمی و اثرگذار را رقم بزند.

 

پایان/