پایان سی شب خدمت به میهمانان خدا / از اعتکاف روزه اولی ها تا تکاپوی عاشقانه افطاری ساده در مسجد
پايان سي شب خدمت به ميهمانان خدا / از اعتکاف روزه اولي ها تا تکاپوي عاشقانه افطاري ساده در مسجد
در کانون های مساجد خراسان شمالی؛

پایان سی شب خدمت به میهمانان خدا / از اعتکاف روزه اولی ها تا تکاپوی عاشقانه افطاری ساده در مسجد

اهالي مسجد 30 شب را با تدارک سي افطاري ساده و برنامه هاي فرهنگي و هنري نشست هاي تبليغي در صحن مساجد، ميزبان ميهمانان روزه دار خداوند شدند و با نان پنير و سبزي و خرما پذيراي عموم مردم بودند.
شناسه خبر : 46489 تاریخ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۱:۱۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان خراسان شمالی؛ یکماه به تماشای درهای گشوده و لبخند ناتمام خداوند نشستیم  و سر بر آستان روشن و فراخوان تابناکش نهادیم، تا  در درخشش کلمات سپاس گزاری و پرهیز، از "مَنْ تَحَمَّدَ إِلَى عِبَادِهِ بِالْإِحْسَانِ وَ الْفَضْلِ، وَ غَمَرَهُمْ بِالْمَنِّ وَ الطَّوْلِ، مَا أَفْشَى فِینَا نِعْمَتَک، وَ أَسْبَغَ عَلَینَا مِنَّتَک، وَ أَخَصَّنَا بِبِرِّک...! " «ای کسی که با احسان و فضلت بندگان را به سپاس فرا خوانده‌ای، و آنان را غرق عطا و بخشش خود نموده‌ای، چه آشکار و پخش است نعمت تو در ما! و چه فراوان است عطایت برما! و چه مخصوص است نیکی تو به ما!..»  بند بند  جانمان، جان بگیرد و جوانه بزند و قد بکشد، حالا در ساعات پایانی سی امین روزش، در مرور بی بازگشتی به دست هایی که دست به دست شد و هوای مشترکی که اهالی مسجد در جوار هم نفس کشیدند تکه های ین قاب همدلانه را کنار هم میچینیم و از ذهن می گذرانیم:

حجت الاسلام «حبیب الله پاکدامن»، مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی با مرور کوتاه بر برخی از فعالیت های کانون های مساجد این استان در ماه مبارک رمضان، میزبانی اهالی مساجد از روزه داران با سفره های ساده افطاری را مورد توجه قرار داد و گفت: این ستاد استانی نیز برای کمک و رونق بخشی به این سفره های افطاری، تعداد 19 هزار و 200 قالب پنیر به مساجد اهداء کرد.

وی در ادامه تعداد کانون های مشارکت کننده در دریافت اقلام اهدایی را 50 کانون در مناطق شهری و روستایی استان خراسان شمالی اعلام کرد و توضیح داد: اقلام مذکور از سوی ستاد کانون های مساجد کشور با همکاری بنیاد علوی ارسال و توزیع شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در ادامه تشکیل پایگاه های قرآنی و برگزاری جلسات جزءخوانی قرآن را از اهم برنامه های این ایام نام برد و گفت: 50کانون فرهنگی هنری در این باره اعلام آمادگی کردند که البته در دیگر مساجد و کانون ها نیز جلسات قرآنی به صورت خودجوش در قالب آموزش روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن دایر بود.

 

حجت الاسلام پاکدامن معرفی برخی مساجد و فعالیت های مسجدی در برنامه زنده تلویزیونی "بوی باران" در ایام ماه مبارک رمضان پیش از افطار،  برگزاری جشن روزه اولی ها و نیز مراسم معنوی اعتکاف دختران و پسران دانش آموز و نوجوانان دهه هشتادی و نودی در شهرستان بجنورد و راز و جرگلان، نشست های قرآنی شناخت تاریخ قرآن و تدبر در فهم قرآن، برگزاری تجمع بای حمایت از ضرورت عفاف  حجاب در بجنورد، تهیه بسته های معیشتی و تهیه و طبخ غذای گرم ویژه خانواده های نیازمند و کم برخوردار را از دیگر برنامه های انجام شده در ماه مبارک رمضان نام برد.

 

حجت الاسلام «رضا جواهری» مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد انقلاب بجنورد نیز از میزبانی جوانان این مسجد در ایام ماه مبارک رمضان از روزه داران پای سفره ساده افطاری خبر داد و گفت: جلسه قرائت قرآن با حضور نوجوانان هر روز برگزار شد.

 

«فاطمه هنرمند» گیامی، مدیر کانون فرهنگی هنری "عاشفان ولایت" روستای کوشکی ترکمن از توابع شهرستان مانه و سملقان نیز با ارسال تصاویر متعدد از مشارکت اهالی مسجد با محوریت بانوان، از برگزاری جلسات قرآنی و آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم خبر داد و گفت: برنامه های ویژه ای نیز با هدف کمک به خانواه های نیازمند با تهیه و طبخ غذای گرم و نیز  بسته های معیشتی  و توزیع آن بین نیازمندان انجام شد.

وی همچنین از برگزاری جلسات تفسیر قرآن و نشست های معرفتی و آموزش معارف اخلاقی در ایام ماه مبارک رمضان برای بانوان خبر داد.

 

«غلامحسن امیری»،  مدیر کانون فرهنگی هنری محبان الزهرا (س) اسفراین در بخش دیگر این گزارش به اقدامات خیرانه فعالان این کانون اشاره کرد و گفت: با همراهی خیرین، از ابتدای سال و با شروع ماه مبارک رمضان تاکنون، هزار و 500 بسته معیشتی ویژه خانواده های نیازمند با ارزش تقریبی هر بسته 500 را هزار تومان تهیه و توزیع شده است.

وی ادامه داد: همچنین 10 رأس گوسفند  ذبح شده و گوشت آن در سفره 200 خانواده نیازمند قرار گرفته است.

امیری از تهیه و طبخ سه هزار پرس غذای گرم در ایام ماه مبارک رمضان تا به اکنون نیز خبر داد و گفت: یک هزار پرس غذا نیز در محله های نواب و محرم آباد وکشتان و نیز کوچه نمدمالان اسفراین  و در بین افراد کارتن خواب توزیع شد.

«رستمی»، مدیر کانون فرهنگی هنری "حضرت موسی بن جعفر علیه السلام" شهرستان گرمه نیز از برگزاری جلسات جزءخوانی ویژه خواهران و برادران و نیز نشست های کتابخوانی در این مسجد در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

 

«علی اکبر عباس زاده»، مدیر کانون فرهنگی هنری "مهدی موعود عجل الله تعالی فرج الشریف" جاجرم، از تشکیل حلقه های معرفتی ویژه نوجوانان مزین به اسامی شهدای انقلاب، در ایام ماه مبارک خبر داد و افزود: علاوه بر میزبانی از روزه داران در سفره های ساده افطاری مسجد، برگزاری نشست آموزشی  آموزش کارجهادی در مسجد برای نوجوانان، آموزش مکبری و مداحی و نیز نشست های قرائت قرآن و تفسیر قرآن از اهم برنامه های این کانون و فعالان مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرج الشریف می توان نام برد.

 

«هاجر السادات هاشمی» مدیر کانون فرهنگی هنری رأفت شهر شوقان نیز به تلاش اهالی مسجد به برگزاری محفل بزرگ  خانوادگی قرآن در این شهر اشاره کرد و گفت: این مراسم با همراهی خیرین و حضور قاریان برجسته استانی و  استقبال پرشور مردم برگزار شد.

«سید امیررضا سیدی زاده»، مدیر کانون نسیم رحمت بجنورد از طراحی و اجرای برنامه ای مدون در ایام ماه مبارک در این کانون و همراهی ارکان مسجدامام حسن عسکری خبر داد و اضافه کرد: برنامه ها با غبارروبی مسجد آغاز و در  قالب نشست های تخصصی «سی نجوای عاشقانه» شامل آشنایی با فضیلت ماه رمضان، تاریخ قرآن، آشنایی با صحیفه سجادیه، انسان محوری در جهان معاصر، تاریخ امام حسن علیه السلام،  قضا و قدر و مسئله ولایت فقیه، مشاوره و خانواده توسط هفت تن از اساتید و سخنرانان برگزار شد.

 

«حجت الاسلام امید ایزانلو»، مدیر کانون فرهنگی هنری شهید محمد کلاته ای منطقه باقرخان بجنورد از حضور پر شور نوجوانان در مسجد و برپایی سفره های افطاری با پول توجیبی خود خبر داد و گفت: بچه ها همه اقلام لازم برای پذیرایی ازعموم روزه داران پای سفره افطار  را با پول توجیبی خود خریداری و تهیه کردند.

وی آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن، حفظ و تجوید، رسیگی به نیازمندان و تهیه بسته های معیشتی و نیز تهیه و طبخ غذای گرم را از دیگر برنامه های کانون نام برد.

«زهرا براتی» مدیر کانون فرهنگی هنری مشکات مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرج الشریف اسفراین نیز از برگزاری مسابقه نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان، برگزاری جلسات جزء خوانی قرآن و طبخ وتوزیع غذای نذری و توزیع بین عاشقان عصمت و طهارت علیهم السلام را اعلام کرد.

 

«سجاد مرگان» مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت ابوالفضل علیه السلام شهر غلامان راز و جرگلان هم در بخشی دیگر از این گزارش، ار تلاش برای ارتقاء باورهای دینی و اعتقادی در نوجوانان با بهره مندی از ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: اعتکاف رمضانیه ویژه پسران نوجوان و روزه اولی برگزار شد و نشست های فرهنگی و اعتقای در این باره تارک یده و اجرا شد.

همچنین کانون منجی و خواهران مسجدی همیار ستاد فهمای استان نیز دو اعتکاف ویژه پسران دانش آموز و دختران نوجوان در ایام ماه مبارک رمضان برگزار کردند.

«سلمان شیرازی» مدیر کانون فرهنگی هنری سفینه النجاه مسج صاحب الزمان عجل الله تعالی فرج الشریف  صفی آباد نیز از برگزاری مراسم جشن روزه اولی ها ویژه دختران دهه نودی در این مسجد خبر داد و گفت: این مراسم با حضور امام جمعه شهر صفی آباد برگزار شد.

«شیما سادات موسوی»، مدیر کانون فرهنگی هنری امام موسی کاظم علیه السلام فاروج نیز از برنامه ریزی و اجرای جشن افطاری ویژه پسران روزه اولی به همت این کانون خبر داد و گفت: این جشن بای نخستین بار در شهر فاروج برگزار می شود.

وی همچنین علاوه بر افطاری ساده و برگزاری نشست های قرائت قرآن ویژه بانوان،  تهیه پلاکارد هایی با موضوع تبیین ضرورت  عفاف و حجاب  نیز خبر داد و اعلام کرد: تلاش کردیم با عکاسی نوجوانان همراه این پلاکاردها و شعارنوشته ها توجه عمومی به رعایت این دستور الهی جلب شود.

وی در تکمیل برنامه های کانون در ماه مبارک رمضان افزود: نشست تخصصی استغاثه نیز در برنامه این کانون گنجانده شد که همراه با توسل به امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف انجام گرفت که بدلیل استقبال بانوان  پس از این نیز عصرهای جمعه برگزار خواهد شد.

«علی پولادی» مدیر کانون فرهنگی هنری انصار المهدی عجل الله تعالی فرج الشریف مسجد قائم آل محمد عجل الله تعالی فرج الشریف  بجنورد از اجرای سرود بچه های این کانون در برنامه زنده تلویزیونی "بوی باران" که به صورت ویژه و مختص موعد افطار از شبکه اترک پخش می شد، خبر داد.

«محمد حسن حدادی» مدیر کانون فرهنگی هنری عاشورای مسجد امام حسین علیه السلام  دهستان بام اسفراین نیز با مروری بر فعالیت های این کانون، سفره های ساده افطاری و جلسات جزء خوانی قرآن را اعلام کرد و گفت: بچه های کانون به دیدار خانواده شهدا رفتند و با مداحی و نوحه خوانی و البته قرائت زیارت عاشورا و نیز وصیت نامه شهید، در کنار پدر شهید افطار کردند.

ختم دسته جمعی قرآن نیز از دیگر برنامه زیبای برگزارشده در ایام ماه مبارک رمضان توسط فعالان کانون های مساجد استان بود که با همراهی اهالی روستای مزارلق رازو جرگلان و با محوریت و برنامه ریزی «جواد سعیدی» مدیر کانون فرهنگی هنری چشمه نور مسجد النبی این روستا انجام گرفت و روستاهای منطقه جرگلان را گردهم آورد.

اجرای طرح «سی شب سی افطاری» به گفته «رسول نیکوییان» رابط فعال کانون انصار المهدی عجل الله تعالی فرج الشریف شیروان و جلسات آموزشی قرآنی برای نوجوانان و راه اندازی چایخانه حضرت زهرا سلام الله علیها با مسئولیت دختران و پسران دانش آموز و طراحی کمد جایزه و اهداء کمک هزینه اربعین برای کسب بالاترین امتیاز انجام مسئولیت ها در مسجد توسط نوجوانان را نیز می توان در قاب ماه رمضان کانونهای مساجد خراسان شمالی گنجاند.

جشن روزه اولی ها، در کانون فرهنگی هنری شمس الشموس مسجد امام رضا علیه السلام روستای ینگه قلعه بجنورد و همت بانوان مسجدی کانون فرهنگی و هنری حضرت علی اکبر علیه السلام همین روستا در فراگیری قرآن که در قاب تصویر گزارش صدا و سیمای خراسان شمالی  نیز جلوه کرد، آموزش مهارت های زندگی و تلاش برای عدم وقوع طلاق توسط «خدیجه صحرایی» مدیر کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین علیه السلام شهرک روستایی امام رضا علیه السلام شیروان با بهره مندی از آموزه های انسان ساز قرآن و تمسک بانوان این منطقه از آن، رونق سفره های افطاری ساده و مراسم تفسیر قرآن در دو  کانون فرهنگی هنری شهید باهنر روستای پشت بام و نیز شهید چمران روستای دوبرجه را نیز می توان نام برد.

همینطور اجرای پویش حفظ جزء سی قرآن در کانون فرهنگی هنری بقیه الله عجل الله تعالی فرج الشریف شهرک فرهنگیان بجنورد، پخت 38 دیگ آش نذری و راه اندازی ایستگاه های قرآن خوانی با حضور نوجوانان در روستای علی آباد، همراهی اهالی مسجد در پخت 12 دیگ آش نذری در 12 محله با محوریت فعالان کانون مسجد در شهر غلامان، برگزاری مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام و پیروی از کرامت آن امام همام با دستگیری از نیازمندان و اطعام خانواده های کم برخوردار در مناطق مختلف استان، برگزاری نشست کتابخوانی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن همراه با افطاری ساده در کانون فرهنگی هنری رمضان  مسج امام حسین علیه السلام بجنورد را نیز می توان برشمرد.

دیگر کانون های مساجد استان نیز با همراهی ارکان مسجد با برگزاری برنامه های مختلف از جمله میزبانی از روزه داران و سفره های ساده افطاری خادمین میهمانان خدا در ماه مبارک رمضان بودند.

 

پایان/