نفرات برتر نخستین جشنواره استانی نقالان سوره معرفی شدند
نفرات برتر نخستين جشنواره استاني نقالان سوره معرفي شدند

نفرات برتر نخستین جشنواره استانی نقالان سوره معرفی شدند

مراسم اختتاميه نخستين جشنواره استاني نقالان سوره، و نقالي زندگي نامه شهدا از زبان نوجوانان در تالار گلشن شهرستان بجنورد برگزار شد.
شناسه خبر : 47487 تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۲۲:۲۱

 به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ استان باب الرضا و گنجینه فرهنگ‌ها،  روز ۵شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری شاهد برگزاری یک رویداد مهمی بود که به همت حوزه هنری استان خراسان شمالی و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، کانون فرهنگی و هنری مساجد استان و شرکت پتروشیمی خراسان برگزار شد.

پاییز سال گذشته بود که فراخوان نخستین جشنواره «نقالان سوره» (مسابقات پرده خوانی و نقالی شهدای شاخص استان و دو تن از قهرمانان ملی مبارزه با استعمار ) ویژه دانش آموزان دختر و پسر استان خراسان شمالی از سوی دبیرخانه منتشر شد.

به نقل از  واحد رسانه و جریان‌سازی حوزه هنری خراسان شمالی، با اتمام مهلت فراخوان نخستین جشنواره نقالان سوره ۲۶۶ اثر به این جشنواره توسط دانش آموزان استان ارسال شد که تعداد ۶۳ اثر به بخش داوری راه پیدا کرد و تعداد ۲۰ اثر استانی در مرحله اول برگزیده شد تا در مرحله نهایی داوری شوند.

هیئت داوران پس از تماشای کلیه آثار آراء در نهایت ۹ دانش آموز دختر و پسر شهرستان های بجنورد، فاروج و راز و جرگلان را برگزیدند.

سرانجام ۲۸ اردیبهشت ماه روز اختتامیه نخستین جشنواره استانی نقالان سوره از راه رسید و این مراسم در شامگاه پنجشنبه در سالن فرهنگی هنری گلشن در تماشاخانه شمس بجنورد با حضور رییس حوزه هنری، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان، استاد منوچهر محمدپور پیشکسوت تئاتر استان و دیگر مسیولان استانی ساعت ۱۹:۳۰برگزار شد.

هیات داوران این جشنواره را محمد یحیی آبادی، عباس کریمی و انسیه حاجی زاده بودند.

جمعیت کمی زودتر از ساعت آغاز اختتامیه به محل برگزاری جشنواره آمده بودند در میان جمعیت مخاطبان کودک، نوجوانان و جوانان و بزرگسالان مشاهده می‌شد که هر لحظه انتظار آغاز جشنواره بودند.

در ابتدای مراسم اکرم صدیقی کلاته رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی ضمن خوشامدگویی به مهمانان این مراسم و تقدیر از شرکت کنندگان در خصوص فراخوان جشنواره و تعداد آثار ارسالی به سخنرانی پرداخت.

بعد از آن در بخش بعدی این مراسم کلیپی از کارگاه های آموزشی نقالی ویژه دانش آموزان شرکت کننده در این جشنواره پخش شد.

برگزاری این اختتامیه رنگ و بوی دیگری داشت از فضای پشت صحنه گرفته تا آن های که دست اندرکار برگزاری جشنواره بودند.

با نزدیک شدن اعلام آثار برگزیده هیجان و تکاپوی شرکت کنندگان مشاهده می‌شد که هر لحظه انتظار می کشیدند که آثار برگزیده توسط هیات داوران توسط مجری برنامه اعلام شود.

 براساس این گزارش، در ادامه برنامه استاد عیسی قلی پور معروف به عیسی بخشی از آن دست دوتار نوازانی که تاروپود بخشی از موسیقی خراسان با نام او گره خورده است، با صدای دلنواز و نوای روح بخش خود حال و هوای دیگری به سالن بخشید .

در پایان این جشنواره لحظه حساس و نهایی برای شرکت کنندگان فرا رسید که در ابتدا اعلام اسامی برگزیده شدگان از مرشد حسین مداح نیا پیشکسوت و آخرین نسل از بازماندگان نقالی و پرده خوانی در شرق کشور تقدیر شد.

در بخش دانش آموزان از سوی هیات داوران این جشنواره، سارا علی مرادی، امیرعلی داوری، ستایش محمدپور، غزل هنرپیشه، مبینا رهنما، ستایش ببرکش، هستی حاتمی امیرعلی حمیدی، آیسا یوسفی، مریلا ایزانلو، مینا اطهری، مهشید غلامانی، علیرضا امانی، زهرا برات زاده، سید مریم رسولی و سید محمد مهدی حسینی تقدیر بعمل آمد.

همچنین در بخش معلمان و مربیان برگزیده خانم نیکنام از شهرستان فاروج رتبه اول، حلیمه ارغوان از شهرستان بجنورد رتبه دوم و محبوبه جوانمرد از شهرستان فاروج حائز رتبه سوم شد.

در بخش اسطوره‌ها فاطمه رمضانی از بجنورد با اجرای پرده تحفه‌گل به عنوان نفر برگزیده انتخاب و متینا حسنی از فاروج با اجرای پرده سردار عیوض تقدیر شد.

در بخش شهداء نیز امیرعلی روحانی از شهرستان فاروج با اجرای پرده شهید محمدعلی صفا به عنوان دانش‌آموز برگزیده معرفی شد و از محسن رشیدی که پرده‌خوانی شهید محمدابراهیم باقری را بر عهده داشت تقدیر بعمل آمد.

در پایان نیز مدرسان و مربیان کارگاه و همچنین داوران بازبینی جشنواره ذکریا شیرمحمدزاده، منوچهر محمدپور و محمد یحیی‌آبادی تجلیل شدند.

پایان/