کانون های مساجد خراسان شمالی یاریگر توانمندسازی و توسعه محلات کم برخوردار می شود
کانون هاي مساجد خراسان شمالي ياريگر توانمندسازي و توسعه محلات کم برخوردار مي شود

کانون های مساجد خراسان شمالی یاریگر توانمندسازی و توسعه محلات کم برخوردار می شود

طرح توسعه و توامندسازي 2020 محله کم برخوردار کشور با حضور دبيرکميته فرهنگي اين طرح، براي مديران و نمايندگان دستگاه هاي عضو کارگروه فرهنگي و اجتماعي محلات کم برخوردار خراسان شمالي تبيين و تشريح شد.
شناسه خبر : 48253 تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۲۲:۲۵

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از خراسان شمالی؛ حجت الاسلام «سید مهدی حسيني» ، سرپرست اداره آموزش و پژوهش و دبيركارگروه مشترك ستاد كانون هاي مساجد و طرح توسعه محلات كم برخوردار کشور، در نشست این کارگروه که برای اجرای دقیق این طرح در استان خراسان شمالی، شنبه  20 خرداد ماه در محل استانداری برگزار شد، استقرار عدالت فرهنگی را مهمترین موضوع در طراحی و تدوین این برنامه نام برد.

 

وی افزود: رفع محرومیت های محلات کم برخوردار با محوریت مساجد رویکرد اصلی  طراحی و تدوین و اجرای طرح ملی توامند سازی محله های کم برخوردار در استان های کشور است که در این باره شیوه نامه تهیه و دستگاه های انتخاب شدند.

حجت الاسلام حسینی، به موضوع مسجد محوری در اجرای این طرح و بهره مندی از ظرفیت کانون های مساجد اشاره کرد و گفت: ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد کشور فعال است که  ۳۸۵ کانون در مساجد خراسان شمالی دایر شده و از این میان و در ۳۶ محله کم‌برخوردار شناسایی شده این استان در ۳۰ محله،  مساجد آن کانون فرهنگی و هنری دارد.

 

«میلاد اقدمي»، دبیر کمیته فرهنگی طرح توسعه 2020محله  كم برخوردار کشور نیز پس از آشنایی فر به فرد حاضران در جلسه، در توضیحی کاملتر، طرح موسوم به 2020  را برای مدیران و نمایندگان دستگاه های عضو این کارگروه تشریح کرد.

 

وی در این باره گفت: پیش از این طرح کاهش آسیب های اجتماعی دنبال میشد که این طرح به صورت دقیق تر با هدف توسعهو توانمندسازی محلات کم برخوردار  در  دو هزار و بیست محله آغاز که البته این عدد هم اکنون به دو هزار و 50 نیز افزایش یافته که امیدواریم با اجرای این طرح عدد مذکور روند کاهشی پیدا کند .

اقدمی این طرح ر طرحی اجتماع محور و ا برد توسعه اجتماعی معرفی کرد و گفت: مشکلات مردم توسط خود مردم شناسایی و با توانمند سازی ساکنان محلات این مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی در تکمیل نکات بیان شده،  اافه کرد: در این طرح دستگاه های خدمت رسان همراه مردم هستن  و در قدم اول  چهار دستگاه شامل کمیته امداد امام خمنی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمرپای کار آمدند و رفع مشکلات محلات را بین خود تقسیم کردند.

وی از تعیین 7 کمیته تخصصی با 7 شاخص در این طرح خبر داد و اعلام کرد: در هر کوچه یک شهردار تعیین میشود و در هر محله نیز توسط یکی از 4 دستگاه معرفی شده یک خانه راه ندازی می شود که نیازمندی های مردم توسط این شهرداری ها به نمایندگان و نمایندگان نیز در اختیار خانه های مستقر گذاشته  می شود تا منابع به سمت خانواده ها هدایت شود.

اقدمی با عنوان اینکه طرح ها پیش از این به دلیل واقعی نبودن، نتایج قابل توجهی هم در برنداشته،  این مدل را،  مدل قطعی نام برد  و افزود:  تعیین "شهردار کوچه ها"  دنبال می شود تا شبکه تکمیل شود.

 

وی به اهمیت فرهنگ و ارتقاء فرهنگی در این طرح اشاره کرد و با این توضیح که حضرت آقا پس از بررسی  طرح علاوه بر حرومیت زدایی در حوزه های اشتغال و سلامت  و مسکن و ... موضوع فرهنگ را مورد تاکید قرار دادند و نیز سازما جدید ایجاد نکنید، اعلام کرد: پس از بررسی  و به همین دلیل در میان نهادهای  فرهنگی، مجموعه کانون های مسجد این ظرفیت را داشت و در این باره انتخاب شد.

 

دبیر کمیته فرهنگی طرح توسعه 2020محله  كم برخوردار کشور در بخشی دیگر و در تکمیل مطالب فوق، با عنوان اینکه نگاه در این طرح،  نگاه هم افزایی بین دستگاه هاست، گفت: در این طرح مسئولیت های اجتماعی تقسیم بندی شده  و قرارگاه هایی مزین به نام شهدا مشخص شده و برنامه ها اجرا می شود.

وی اجرای برنامه های ورزشی ویژه نوجوانان و جوانان، برگزاری کارگاه های آموزشی، اجرای برنامه های قرآنی، شناسایی خانوادههای نیازمند و رسیدگی به این خانواده ها را مورد توجه قرار داد و از برنام های این طرح نام برد و در پایان اضافه کرد: تلاش ما این است که در محلات مدنظر به مردم ماهیگیری آموزش دهیم و مشکلات مردم به دست خود مردم رفع شود.

 

پایان/