سیب های کوچک مسجد؛ داستان حلقه کودکانه کتابخوانی در روستای قره خانبندی بجنورد
سيب هاي کوچک مسجد؛ داستان حلقه کودکانه کتابخواني در روستاي قره خانبندي بجنورد

سیب های کوچک مسجد؛ داستان حلقه کودکانه کتابخوانی در روستای قره خانبندی بجنورد

مديرکانون فرهنگي هنري انديشه مسجد حضرت رسول (ص) در حلقه کتابخواني تابستان کودکان روستاي قره خانبندي بجنورد را با رنگ و کلمات به «مسجد، کانون نشاط» متصل کرد.
شناسه خبر : 51056 تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۵:۱۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ کتاب " قصه ي كوچك بزرگ ترين سيب دنيا" را وقتی مربی پر حوصله و با دغدغه شان می خواند، ما رسیدیم، بچه ها با گوش های پُر از سوال و چشم هایی که از شوقِ دانستنِ ادامه اش، در صدای سکوت، برق می زد، نشسته بودند دور هم و مسجد از حضور مصممشان جان تازه می گرفت و ما شوق آمدن های مکرر؛ این داستان مسجدی است که کتاب ندارد اما کتابخوان ها دارد؛ اعضای کوچک و بزرگش باهم کتاب می خوانند در طول سال روزهای چهارشنبه و در ایام تابستان  روزهای زوج.

رفتیم به روستای قره خانبندی، از مرکز شهر بجنورد 20 کلیومتری فاصله دارد تنها تونل جاده بجنورد به مشهد را باید بگذرانی،  بعد همان مسیر را باید بپیچی به فرعی و  راه روستا و کوهستان کناره اش آغاز می شود.

بازدید از فعالیت های اوقات فراغت کانون که یک بخش ماجرا بود، ما را با دنیایی از سادگی و تلاش برای معرفی دوست خوبی بنام کتاب برای بچه ها بود؛ کانون فرهنگی هنری "اندیشه" در مسجد حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم روستای قره خانبندی هیچ قفسه کتابی که شکل کتابخانه به فضا بدهد، ندارد، کتاب ها برای مطالعه هم آنقدر اندک است که تنها چند جلد قرآن  و مفاتیح و ادعیه را در بر می گیرد.

اما به همت بانوان فرهنگی و فعال این کانون، فضای کتابخوانی و انس با کتاب، اولین اتفاق به چشم آمدنی و زیبای مسجد حضرت رسول صلی الله علیه واله و سلم شده است؛ انگار وارد کتابخانه شدی، روزهای هفته به حلقه های کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان و برنامه های آموزشی ویژه مادران تقسیم شد،  بچه های مسجد همان کتاب های اندک را با همراهی و محوریت "فاطمه ایزانلو"، مدیرکانون فرهنگی هنری اندیشه،  می خوانند و باهم تصوراتشان  را نقاشی می کشند.

 

دختران نوجوان  و دانش آموزان مقطع متوسطه، فراغت تابستان را در حلقه ای مستمر آموختن روخوانی و روانخوانی را همراه با "معصومه اسدنژاد"، مربی حلقه و از خواهران فعال و فرهنگی این کانون، آموزش دیدند.

 

تهیه روزنامه دیواری در مسجد، عروسک بافی و حلقه های خوانش کتاب مادران روستا، هم در برنامه های  هر روزه این کانون برای فصل های مختلف به ویژه تابستان وجود دارد و برگزار می شود.

 

انس با مطالعه و توجه به موضوع کتابخوانی  بخصوص برای نونهالان و کودکان از طرق مختلف از جمله با زبان قصه و نقاشی، نبود کتابخانه و کتاب را به عقب رانده  و با تلاش مدیر کانون مسجد این روستا، فضای شیرین حلقه دوستی و لذت کتابخوانی  شده است.

به گفته مدیر کانون، برای مادران هم کارگاه های مهارت زندگی برگزار شد و با آیم های زندگی پویا آشنا شدند.

همینطور 9 اردوی آموزشی هم برگزار شده و همه در داخل روستا بوده و نمایشگاه عفاف و حجاب و رونامه دیواری بچه ها هم با موضوع امام حسین و کربلا بود که محل نصبش در مسجد را هم به ما نشان داد و تکید کرد: سلیقه و حاصل تلاش دختران نوجوان مسجد است.

از روستا که دور می شدیم داشتم خط های کتاب " قصه ي كوچك بزرگ ترين سيب دنيا" را مرور می کردم: جنگل سیب صبح زود از خواب بیدار شد. همه ی درخت ها همیشه هرچیزی را که در خواب دیده بودند برای هم دیگر تعریف می کردند و ...

سیب های کوچک مسجد و هیاهوی زیبای  کتابخوان شدن

پایان/