تبیین مباحثی از مبانی زن و خانواده برای مدیران کانون های ویژه خواهران خراسان شمالی
تبيين مباحثي از مباني زن و خانواده براي مديران کانون هاي ويژه خواهران خراسان شمالي

تبیین مباحثی از مبانی زن و خانواده برای مدیران کانون های ویژه خواهران خراسان شمالی

کارگاه آموزشي تبيين مباني زن و خانواده در قالب گردهمايي آموزشي برگزار شد و طي آن 19 مدير کانون تازه تاسيس حوزه خانواده با مباحث تربيتي و نقش تکاملي زن بيش از پيش آشنا شدند.
شناسه خبر : 53360 تاریخ انتشار : ۹ آذر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۲۳:۳۵

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ حجت الاسلام و المسلمین «سید محمد افشین فر»، مسئول قرارگاه صاحب الامر عجل الله تعالی فرج الشریف خراسان شمالی در نشست کارگاهی تبیین مبانی نقش زن و خانواده، که نهم آذر ماه در قالب گردهمایی آموزشی ویژه مدیران کانونهای تخصصی خواهران در مساجد خراسان شمالی برگزار شد، سیر تاریخی  و روند تغییر نگاه حاکم به جایگاه زن از عصر پیش ازاسلام و در حکومت نبوی و نیز انقلاب اسلامی را در جملاتی بازگفت.

 

وی گفت:  در شرایطی که زن تنها همچون کالایی قیمت داشت و فروخته می شد، حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم زنان را ارزشمند پرورش داد و حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و حضرت فاطمه سلام الله علیها در حکومت نبوی به مردم معرفی شدند، تا جایی که پیامبر تمام قد مقابلشان بر می خواست و مقام زن را تکریم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین افشین فر، با مثال ها و معرفی الگوهای ارزنده اسلامی برای بانوان حاضر نوع نگاه  مادی گراها به زن در مقایسه با اسلام گراها و نتایج و ثمره آن را تشریح کرد و احیاء کرامت زن در انقلاب اسلامی را حرکتی در راستای حکومت نبوی دانست  و به توضیحات خود افزود.

 

وی به بانوان مسجدی حاضر ضمن ارائه راهکارهای درست برنامه ریزی کردن و توجه دادن به موضوع حرکت های جمعی و تشکیلاتی را معرفی و با زبان توصیه اضافه کرد: زنان انقلابی طراز همچون "مرضیه دباغ" را در مسجد در قالب برنامه های آموزشی و نمایشگاه و خوانش کتاب به دیگران معرفی کنید.

 

وی در ادامه همچنین متذکر شد: در برنامه های مسجدی باید طوری عمل شود که مسجد محور باشد و برنامه ها به شکل بازار گرمی در مسجد نباشد، بلکه جمعی و تعریف شده، انجام شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین افشین فر، در ادامه  با صراحت گفت: کانون تخصصی خواهران در مسجد اگر می خواهد تعالی بخش باشد و جامعه خود را به جامعه مهدوی و ظهور متصل کند، هنرش این است که تلاش کند آدم های خانه نشین و کوچه نشین و ... را به مسجد وصل کند و برای هرکدام بویژه دختران جوان، نقشی اثرگذار تعریف کند.

 

وی در بخشی دیگر و در قالب جملاتی تکمیلی با اظهار اینکه در اسلام، انسان نه زن است و نه مرد -البته ملاحظات سرجای خودش هست- اما توجه کنید که الگوی قله در اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، حضرت خدیجه سلام الله علیها، حضرت زینب سلام الله علیها است که با فرصت انقلاب اسلامی لازم است ظرفیت های مردمی برای حل مشکلات مردم به دست خود مردم به خدمت گرفته شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین افشین فر، همچنین سه لایه از مخاطبین بانوان و ظرفیت های موجود در مساجد و اطراف مسجد را ترسیم کرد و گفت: لایه سخت شامل افرادی که دائم در مسجد هستند اما نقش آفرینی نمی کنند، لایه دیگر آندسته از افرادی هستند که از کانون و مسجد خدمات می گیرند و همیشه در مسجد حضور دارند اما صرف حضور در برنامه هستند و لایه دیگر افرادی که کمک رسان برنامه های مسجد و کانون هستند اما مسجد نمی آیند که لازم است با فعالیت های بهتر زمین حضور این افراد را به مسجد فراهم کنید.

پایان/