نخستین کنگره ملی فعالین خواهر کانون های مساجد میزبان بانوان مسجدی خراسان شمالی شد
نخستين کنگره ملي فعالين خواهر کانون هاي مساجد ميزبان بانوان مسجدي خراسان شمالي شد

نخستین کنگره ملی فعالین خواهر کانون های مساجد میزبان بانوان مسجدی خراسان شمالی شد

10 بانوي مسجدي از نقاط شهري و روستايي استان خراسان شمالي در کسوت نخستين مديران کانون هاي تخصصي خواهران مساجد به کنگره ملي ويژه اين مديران که با حضور معاون رييس جمهور در تالار وحدت تهران برگزار شد، اعزام و از مطالب و سخنراني هاي آموزشي آن بهره مند، شدند.
شناسه خبر : 53694 تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۰:۲۰

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ دوشنبه 20 آذرماه، ساعت 18، خواهرانی فعال از کانون های مساجد  خراسان شمالی در قالب کاروانی کوچک اما پر شوق،  راهی پایتخت ایران اسلامی شدند تا در گردهمایی نیم روزی و خواهرانه حضور یابند و با اولویت های نقش زنان و وظایف ارزشمند مدیران کانون های تخصصی خواهران آشنا شوند.

 

کاروان خواهرانه که با همراهی حجت الاسلام «حبیب الله پاکدامن» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی هدایت می شد،  صبح سه شنبه؛ 21 آذرماه و پس از طی مسافت بجنورد تا تهران و پذیرش و تکمیل فرم ها  و در یافت کارت مهمانان، وارد تالار اصلی کنگره شدند، که بیشتر آدم را به یاد تندیس های جشنواره فیلم فجر و جمعی از بهترین ها، هنرنمایی هنرمندان  انقلابی و اثر گذار  و ...   می انداخت.

 

خراسان شمالی ها نیز در کنار خواهرانی از دیگر استان ها کنارهم نشستند، صندلی خالی در تالار نبود و مراسم با نوای زندگی بخش و کلمات معجزه گر قرآن کریم آغاز شد واجرای زنده سرود ملی و  پس از آن مجری پشت تریبون قرار گرفت و با سلامی کاملا شاعرانه به بانوی بی نظیر دوعالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برنامه  را به روال ادامه پیوند زد.

 

کلام خیر مقدم و مقدمه چینی ها که بیان اهداف برگزاری کنگره و اهمیت راه اندازی کانون های تخصصی خواهران را در برداشت، توسط حجت الاسلام و المسلمین «کمال خداداده»، رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور آغازگر بخش آموزشی و رهنمودهای مهمانان برای حضار بود.

 

پس از آن حجت الاسلام و المسلمین «محمدجواد حاج علی اکبری»، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در این همایش حضور یافت و روی سن و صندلی که برایش درنظر گرفته بودند نشست و به گوشه ای از سیره و  شخصیت والا و اسوه حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها به عنوان انسانی طراز و الگو اشاره کرد و چهار محور  «ارتباط با خدای متعال»، «حوزۀ تربیت و بیت»، «حوزۀ فعالیت های اجتماعی» و «حوزۀ نقش آفرینی سیاسی»  را مورد توجه قرار داد و گفت:  این ساحت های کاملاً به هم پیوسته در محور مسجد، نماز و ارتباط با خدای متعال است که نماد  اجتماعی می یابد. بنابراین یک نوع ارتباط متفاوت بین بانوان و مسجد باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

دکتر«محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پای صحبت های حجت الاسلام حاج علی اکبری نشست و بعد پشت تریبون رفت و به نقش ارزشمند کانون های مساجد بویژه خواهران اشاره کرد و گفت:  تمامی ظرفیت‌ها و امکانات دولت برای ارائه خدمات به مسجد فراهم است و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید همه تلاش خود را برای گسترش نقشه محوری مساجد ایفا کنند که برگزاری این همایش نمونه‌ای از کارهای مقدماتی برای رسیدن به آن هدف با استفاده از ظرفیت بانوان است.  زن در الگوی سوم یک مادر، همسر و دختر خوب و یک فعال اجتماعی است و لازم است این دیدگاه توسعه یابد.

 

تشریفات به همراه چند تن از مسئولان حاضر در کنگره به استقبال معاون رییس جمهور رفتند و او را به سمت تالار هدایت کردند و اینگونه دکتر «انسیه خزعلی» میهمان بعدی کنگره بود که تریبون را تحویل گرفت و در جملاتی خواهرانه خطاب به بانوان فعال در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، آنان را از مصادیق مبلغات رسالات الله دانست و افزود: کانون های فرهنگی هنری از جمله مراکزی است که می تواند به شکل ویژه باعث رشد فکری، رشد معنوی و رشد در حیطه‌های مختلف باشند و در این زمان که شاهد شبیخون بی‌رحمانه دشمن در موضوع زنان و خانواده هستیم مساجد می توانند به عنوان یک سنگر نقش موثری در مقابله با این حملات داشته باشند.

 

وی با تاکید بر برگزاری رویداد خانواده و فرهنگ عامه در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ارتباط و انسجام میان بانوان فعال در کانون‌های مساجد با این رویداد فرهنگی می‌تواند تاثیر آن را در تمامی شهرها و روستاها توسعه دهد. این رویداد در موضوعاتی مرتبط با حوزه زنان مانند رسانه ، مد و لباس، مهارت‌های فردی، فرهنگ نامأنوس، تغذیه و خانواده برگزار می‌شود و در روز زن مجموعه‌ای از فعالیت‌های شاخص صورت گرفته معرفی شده و از برگزیدگان تقدیر می شود.

 

«علی آقا محمدی»  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  نیز به عنوان آخرین مهمان ویژه و سخنران این کنگره این نکته را اضافه کرد: که باید با نگاه اجتماع محور، فعالیتها را انجام داد و برگزاری این همایش، نمونه ای از این فعالیت ها است. در این تلاش، «همه با هم بودن» معنا پیدا می کند و باید از دست اندرکاران این همایش تشکر کرد .

 

خواهران پس از تماشای هنرنمایی دختران نوجوانان در قالب گروه سرود و اجرای تئاتر، همراهی در تکریم چند تن از خانواده معزز شهدا و پذیرایی، بدرقه شدند.

 

پایان/