یک قرن تلاوت، در قاب پایگاه قرآنی مسجد امام حسن عسکری (ع) بجنورد
يک قرن تلاوت، در قاب پايگاه قرآني مسجد امام حسن عسکري (ع) بجنورد

یک قرن تلاوت، در قاب پایگاه قرآنی مسجد امام حسن عسکری (ع) بجنورد

مسجد امام حسن عسکري عليه السلام بجنورد، پايگاهي قرآني با قدمت نزديک به يک قرن، محافل و جلسات هفتگي خود را همچنان مستمر و پياپي، با حضور نوجوانان و جوانان کانون فرهنگي هنري «نسيم رحمت» به همان زيبايي و با همان ارزش هاي معنوي انس با قرآن برگزار مي کند.
شناسه خبر : 58552 تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۴۴

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛  مسجد امام حسن عسکری علیه السلام از ارزش های فرهنگی است  که توسط «حاج قنبر نوروزیان» و فرزندانش برای مسجد شدن وقف شده، پیش از این به مسجد "حاج قنبر" مشهور بود و هنوز هم خیلی از مسجد بروهای قدیمی، به همین نام این مسجد را می شناسند؛ دیوارهای سبز و آبی روزهای گذشته، این روزها به ساختمانی دو طبقه تبدیل شده، نبش کوچه، کمی از  تقاطع مادر در خیابان امام خمینی(ره) بجنورد  فاصله دارد، که پس از بازسازی و تجدید ساخت بنای آن، به نام امام یازدهم علیه السلام مزین شد.

 

قاب های دیدنی از جوانان سال های دور  و دورهمی های مسجدی و قرآنی آن که در جمعی ماندگار، این روزها در کلمات مرور تصاویر دسته جمعی و یادگاری ها، جملاتی از حضور اساتید  قرآنی و بنام آن روزها تا به امروز ساخته، که صفحه به صفحه، خاطره گفتنی است.

 

توی این قابِ گُفتنی، "عباس آقا"  از سال 1332 و از راه ِسخت و امکانات محدود  آن موقع ها می گفت و البته هزار امای قشنگ که یکی از آنها همین هدف روشن قرآنی و قدم های محکم، آسان و بی اندازه بود؛  از "کَلا حسن" در محافل شبانه که برای حمل قرآن به منازل گاری دستی تهیه شده بود تا جوش و جریان مستمر دوره "هیئت متحده ابوالفضلی پناهندگان به قرآن"  را در خود جای داده بود.

 

«حاج علی جان معمولی»  و استاد «حاج علی اصغر وحید جاجرمی» اساتید هیئت بودند تا امروز،  که شکر خدا  آن دوره ها و دورهمی های قرآن پابرجاست و کودکان و نوجوانان جا پای بزرگترها گذاشته اند.

 

سال 1402 است، یکشنبه های هر هفته، محفلی قرآنی و منسجم، بچه های مسجد دیروز را به نوجوانان و جوانان امروز، پیوند می دهد و در دورهمی صمیمانه و معنوی گرد هم می آورد تا علاوه بر قرائت آیات شریف قرآن کریم توسط قاریان تربیت شده همین مسجد، جلسه با تفسیر و نکات زندگی بخش معجزه رسول مکرم اسلام (ص) شکل بگیرد و عمق پیدا کند.

 

همراهی و همدلی نکته اصلی این مسجد است در محفل قرآنی هفتگی که نام "دورهمی" دارد. طبقه پایین با حضور برادران قدیمی و نوجوانان این روزها، شکل می گیرد و طبقه دوم برای حضور خواهران مسجدی مهیا می شود.

رحل و قرآن ها چیده می شود و این کار کودکان و نوجوانان مسجد است، که با ذوق یکی یکی رحل ها و قرآن ها را برای بهره مندی مستمعین  و مخاطبین دست به دست می کنند و به ردیف و در قاب دورهمی می چینند.

 

همه ارکان مسجد در قاب هیئت الهادی علیه السلام همراه هم جوانان و نوجوانان را با سپردن نقش  اصلی برنامه های ارزشمند، به دل تصاویر یادگاری می سپارند و قاب های ماندگار مسجد را در تکرار کلمات نورانی وحی زینت می بخشند.

 

پایان/