توسعه عدالت فرهنگی، با اقدامات مردمی کانون های مساجد / از راه اندازی پایگاه های قرآنی تا استقرار سینما سیار در مناطق کم برخوردار
توسعه عدالت فرهنگي، با اقدامات مردمي کانون هاي مساجد / از راه اندازي پايگاه هاي قرآني تا استقرار سينما سيار در مناطق کم برخوردار
در خراسان شمالی؛

توسعه عدالت فرهنگی، با اقدامات مردمی کانون های مساجد / از راه اندازی پایگاه های قرآنی تا استقرار سینما سیار در مناطق کم برخوردار

سرپرست ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي به مناسبت فرا رسيدن سي و يکيمين سالگرد تاسيس کانون هاي فرهنگي هنري مساجد، در برنامه زنده تلويزيوني "يک فنجان چاي" حضور يافت و گزارشي از فعاليت هاي يکساله کانون هاي استان ارائه کرد.
شناسه خبر : 60827 تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۰:۴۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگ هنری مساجد خراسان شمالی؛ دکتر «تقی صادقی»، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی،  صبح چهارشنیه،  16 اسفند، در استودیوی برنامه زنده تلویزیونی شبکه استانی اترک، مسجد را محور تمدن سازی و مبدأ تحول خواند و گفت: پیامبر اسلام (ص) جامعه را از دل مسجد مدیریت کرد و انسان های بزرگ را در مسجد تربیت کرد.

 

وی در ادامه به تعبیری دقیق تر از مسجد به عنوان "کارخانه انسان سازی"  نام برد  و افزود: انقلاب اسلامی از شبکه مسجد شکل گرفت و مسیرهای درست آن از مسجد آغاز شد.

 

وی که به مناسبت 18 اسفند، سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد در برنامه زنده "یک فنجان چای" حاضر شده بود، در ادامه و در تکمیل مطالب فوق به نقش  این کانون ها و فعالان آن در رونق بخشی به مساجد و  کارکردهای تربیتی و انسان سازی مسجد اشاره کرد و گزارشی از اقدامات  انجام شده در اقصی نقاط استان ارائه کرد و گفت: 400 کانون فرهنگی هنری در استان مناطق شهری و روستایی دایر شده و شبکه بچه های مسجد را تشکیل داده اند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به سیایت  بازگشت به مسجد در همه فعالیت ها و تاکید وزیر ارشاد و در این خصوص، گفت: در کنار دیگر ارکان مسجد این کانون ها یک وظیفه مهم دارند و آن مزین کردن مسجد  به فرهنگ و هنر است  تا با زبان گویاتری، پیام های مسجد وجایگاه مسجد را اطلاع رسانی و تبیین کنیم.

 

دکتر صادقی  در ادامه اعلام کرد: در سال جاری شش کانون فرهنگی هنری استان در رویداد بچه های مسجد در میان کانون های کشور شایسته تقدیر شناخته شد و در طرح مسجد کانون نشاط که به صورت ملی ویژه اوقات فراغت تابستانی برگزار شد، در میان 10 کانون برگزیده کشور قرار گرفتند.

وی  در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی، موضوع آموزش و تربیت نیروهای هنرمند و متعهد را بار دیگر از وظایف اصلی حوزه فرهنگ و هنر با یاری کانون های مساجد نام برد و گفت: هر فعالیت ارزشمندی فرهنگی و هنری که سبب رشد مسجد و توسعه فرهنگ مسجدی شود را مورد توجه قرار می دهیم.

صادقی رونق فعالیت های قرآنی و لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص پرداختن ویژه به قرآن از راه اندازی 53 پایگاه های قرآنی در کانون های مساجد و برگزاری محافل مستمر و دورهمی ها با موضوع قرآن در مساجد خبر داد.

وی همچنین از راه اندازی و طرح "خانه های نور" در 500 نقطه  از استان به عنوان نقاط هدف  خبر داد و گفت: این طرح با همراهی و همکاری پایگاه های قرآنی کانون های مساجد استان انجام می گیرد.  

وی فعالیت های کتابخانه را فعالیت 165 کتابخانه در کانون های مساجد را نیز اعلام کرد و به عدالت فرهنگی نیز اشاره کرد و در این خصوص سینما سیار را یکی از برنامه های ارزشمند کانون های مساجد از سال گذشته تاکنون نام برد و در توضیحی کوتاه ادامه  داد: ستاد هماهنگی کانون های مساجد تلاش کرد تا در نقاط شهری و روستایی فاقد سینما اکران فیلم و تجربه تماشای فیلم دسته جمعی برای کودکان و نوجوان قابل لمس شود.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی همچنین در ادامه با بیان اینکه روند سینما سیار به شکلی است که میبایست حتما با فروش بلیط  و تامین درصدی از اکران، اتفاق بیفتد، و اینکه اغلب در مناطق محروم فیلم اکران شده و قاعدتا  ما نم یتوانیم و از لحاظ کاری هم درست نیست از مناطق کم برخوردار هزینه بلیط دریافت کنیم، از مردم و بینندگان این برنامه خواست تا خیرین را به سمت خرید بلیط سینما برای کودکان و نوجوانان سوق دهند و امکان اکران فیلم در مناطق محروم فراهم شود.

 

صادقی در بخشی دیگر راه اندازی کاروان های فرهنگی  در مناسبت های ویژه از جمله نیمه شعبان، دهه امامت و ولایت و دهه فجر توسط فعالان کانون ها و گرامیداشت  ایام خاص ملی مذهبی برای عموم مردم حاشیه شهرها و مناطق روستایی را از دیگر فعالیت های کانون ها نام برد.

 

وی رونق فعالیت های اوقات فراغت با کمترین  مبالغ حمایتی، اجرای کارگاه های مهارت های زندگی با عنوان "زندگی پویا" و تلاش برای کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی همچون طلاق و آسیب های فضای مجازی و نیز تعریف خانواده خوب و ارائه راهکارهای تحکیم بنیان خانواده با برگزاری 88 کارگاه در 40 نقطه، ساخت 5 فیلم مستند کوتاه تلویزیونی با هدف معرفی فعالیت های ارزشمند کانون ها در موضوع اوقات فراغت، مباحث قرآنی و کمک های مومنانه و دستگیری از خانواده های نیازمند را  نیز نام برد.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه قرآن به مناسبت ایام ماه رمضان خبر داد و گفت: 21 تا 28  اسفندماه در مصلای امام خمینی (ره) این نمایشگاه با رویکرد آموزشی و فرهنگی  و معرفی هنرهای قرآنی دایر می شود .

پایان/