ماهیت مردمی کانون های مساجد توزیع عدالت فرهنگی را فراهم می آورد/ 400 کنانون فرهنگی با 30 هزار عضو در مساجد دایر شده است
ماهيت مردمي کانون هاي مساجد توزيع عدالت فرهنگي را فراهم مي آورد/ 400 کنانون فرهنگي با 30 هزار عضو در مساجد داير شده است
خراسان شمالی؛

ماهیت مردمی کانون های مساجد توزیع عدالت فرهنگی را فراهم می آورد/ 400 کنانون فرهنگی با 30 هزار عضو در مساجد دایر شده است

نشست خبري سرپرست ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي به مناسبت 18 اسفند، در محل اين ستاد و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
شناسه خبر : 60847 تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۵:۴۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ دکتر «تقی صادقی»، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی  عصر چهارشنبه؛ 16 اسفندماه، در جمع خبرنگاران، اثرات رونق مسجد در ایجاد روند رو به توسعه در جامعه را مورد توجه قرار داد و اشاراتی تاریخی به  بدو اسلام و نگاه رسول الله(ص) و نیز شبکه مقتدر مسجد در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و انهدام دشمنان کرد و گفت: رونق مساجد رونق حضور مردم است و کانون های مساجد به خوبی توانسته اند با دست نه چندان پر و حمایت های بسیار اندک، چراغ مساجد را پرفروغ نگهدارند.

وی اعلام کرد: هم اکنون 400کانون فرهنگی هنری با آمار تقریبی 30 هزار عضو فعالیت می کنند که 165 کتابخانه  را در دل خود جای داده است.

وی در ادامه مطلب فوق به تلاش ها و کسب افتخارات فعالان کانون های مساجد استان اشاره کردو با خطاب قرار دادن خبرنگاران که مثلا برای ساخت یک مستند کوتاه بنظر شما چقد هزینه لازم است، یا برگزاری 88 کارگاه آموزشی در 40 نقطه متفاوت و شهری و روستایی و برخی صعب العبور چقدر؟ و فکر میکنید بچه مسجدی ها چه مبلغی حمایت شده اند، تصریح کرد: این اعداد حمایتی آنقدر ناچیز است که شاید باورتان نشود، اما فعالان کانون ها با ماهیت مردمی و افتخار بچه های کف میدان بودن، به خوبی و در حد شایسته ای این برنامه ها را اجرا کرده اند.

 

وی در تکمیل مطلب فوق، با مزاح و حالت رضایت و البته تاکید بر فعالیت های ارزشمند کانون ها گفت:  البته این بهترین الگو و فرهنگ کار مسجدی است و کانون هایی داریم که با تلاش مسجدی کاملا بی نیاز به مرحله ای از درآمد های اقتصادی رسیده اند که به طور مثال  در سفر سال گذشته وزیر ارشاد به استان و بازدید از نمایشگاه و غرفه کانون ها، مدیر کانون به دکتر اسماعیلی پس از ارائه گزارش برنامه های مسجد و رونق اقتصادی آن، گفت: شما چقدر نیاز دارید که ما کمک کنیم.

 

دکتر صادقی البته به این مطلب که برای حمایت بیشتر از فعالیت های کانون ها می بایست دستگاه ها و نهاد ها لازم است نسبت برنامه های خود را با مسجد احصاء کنند، در توضیحی اجمالی اضافه کرد: در این خصوص ابتدا از فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شروع کردیم و طی جلسه با حوزه های مختلف فرهنگ و هنری و معاونت های این اداره کل، به این بخش ها دو هفته فرصت داده شد تا برنامه های خود در این باره و تعیین نسبتشان  با مسجد را اعلام کنند.

وی همچنین به اعتبار 30 میلیارد ریالی مصوب سفر اول دولت سیزدهم به خراسان شمالیف برای تعمیر و تجهیز کانون های استان اشاره کرد و توضیح داد: مرحله اول آن اختصاص یافته اما برای آزادسازی آن موانع و مشکلاتی وجود داشت که کمابیش برطرف شده و به شاهد تخصصی کامل آن خواهیم بود.

 

دکتر صادقی،  درخشش کانون های استان در رواق های سرود، کارآفرینی، قلم، نور، رسانه و فیلم چهارمین رویداد ملی بچه های مسجد، و نیز انتخاب کانون شهدای شهرک ولیعصر (عج) شیروان و چند کانون دیگر  در طرح تابستانه و ملی «مسجد، کانون نشاط» در میان 10کانون برگزیده کشوری، را اعلام کرد و گفت: هم اکنون نیز گروه نمایشی «صدای آب» به سرپرستی "مصطفی شکاریان" از کانون فرهنگی هنری اما رضا علیه السلام گرمه با اثر نمایشی «زمان متوقف شد» به بخش نهایی رقابت های نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان راه یافته و این روزها در مساجد تهران اجرای عمومی می رود که 18 اسفند اختتامیه این جشنواره است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی یکی دیگر از اقدامات ارزنده فعالان کانون ها را استقرار سینما سیار در مناطق فاقد سینما و روستایی نام برد و توضیح داد: با هدف توزیع عدالت فرهنگی از سوی معاونت سینمایی انجمن سینمای جوان با پی گیری ستاد هماهنگی کانون های مساجد از سال گذشته تجهیزات سینما سیار به استان واگذار شده که البته منوط به بلیط فروشی در اکران هاست و لازم است مبلغی از فروش بلیط  در این باره هزینه شود به همین دلیل اکران رایگان به هیچ وجه در اختیار استان نیست و برخی نقاط روستایی و عشایری هم نمی توان هزینه بلیط را دریافت کرد، اما میشود با ترغیب خیرین و سمت و سو دادن آنها به خرید بلیط برای مناطق محروم، زمینه اکران فیلم و تماشای دسته جمعی و تجربه درک حضور در سینمای واقعی  را برای کودکان و نوجوانان  این مناطق فراهم کرد.

دکتر  همچنین اعلام کرد: 70 اکران با حدود 5 هزار تماشاچی که اغلب کودکان و نوجوانان بودند حاصل تلاش کانون های مساجد در یکسال گذشته و استقرار سینما سیار بوده است.

 

وی تأکید بر آموزش و رونق قرآنی با توجه به سفارش حضرت آقا در راه اندازی پایگاه های قرآنی را نیز عنوان کرد و گفت: در همین راستا 53 پایگاه قرآنی در نقاط مختلف استان راه اندازی شده که با برگزاری محافل قرآنی و ایجاد فضای آموزشی زمینه انس با قرآن فراهم شده است.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی  همچنین اعلام کرد:  سه مستند  کوتاه قرآنیاز فعالیت سه پایگاه قرآن استان  با نام های "دختران نور"، "یک قرن تلاوت" و "خانه هایی پُرِ نور" برای پخش از صدا و سیما، ساخته شد.

دکتر صادقی تولید مستند "وقتی جای خالی قفسه ها را مهربانی پر می کند" با موضوع  کتابخوانی کانون اندیشه روستای قره خانبندی بجنورد و مستندی از فعالیت های اوقات فراغت چهار کانون فرهنگی هنری استان در ایام تابستان گذشته  و نیز مستندی از اقدامات خیرانه و مومنانه کانون ها و توزیع بسته های نذری را می توان اعلام کرد.

 

وی در خاتمه  از اجرا و راه اندازی خانه های نور  در 500 نقطه استان با هدف توسعه فعالیت های قرآنی با همراه یکانون های فرهنگی هنر ی مساجد استان خبر داد.

پایان/