کانون های مساجد تأثیرگذارترین نهاد فرهنگی در جامعه است
کانون هاي مساجد تأثيرگذارترين نهاد فرهنگي در جامعه است
امام جمعه فاروج:

کانون های مساجد تأثیرگذارترین نهاد فرهنگی در جامعه است

نشست تقدير از فعالان کانون هاي مساجد شهرستان فاروج به مناسبت 18 اسفند، با حضور و همراهي امام جمعه و فرماندار شهرستان برگزار شد.
شناسه خبر : 61021 تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۴۲

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی، حجت الاسلام «علی سودانلویی»، امام جمعه  فاروج در نشست تکریم و تجلیل از فعالان کانون های مساجد این شهرستان اظهار کرد: بسیاری از مسائل صدر اسلام به دلیل بی بصریتی مردم رخ می داد لذا امروز باید با انجام فعالیت فرهنگی بصیرت مردم را بالا برد.

 وی  در ادامه سخنانش کانون‌های مساجد را بستر گفتمان سازی دینی و فرهنگی در جامعه توصیف کرد و گفت: یکی از فرازهای مهم سند مهندسی فرهنگی استان ناظر بر فعالیت‌های کانون‌های مساجد است.

 

*تقویت نقش اجتماعی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ضروری است

فرماندار شهرستان فاروج در ادامه این نشست با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی هستند، گفت: تقویت نقش اجتماعی کانون‌های مساجد باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر «عبدالرضا  فرزانه»  با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد در طول فعالیت خود توانسته است بخش مهمی از فرصت های فرهنگی و هنری را با هدایت و راهنمایی امام مسجد به جریان اندازد، توضیح داد: اثرگذاری کار فرهنگی نیازمند مدیریت و تدبیر مدبرانه است در این مسیر امام مسجد نقش هدایتی و هم افزایی ویژه ای در پیشبرد اهداف برنامه های مسجد محور دارد.

وی افزود: شهرستان فاروج به لحاظ فرهنگی دارای استعدادهای ناب می‌باشد که برای شکوفا شدن باید امکانات را در اختیار جوانان منطقه گذاشت.

 

*کانون‌های مساجد با برنامه‌های فرهنگی و هنری جوانان را جذب کنند

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فاروج نیز در ادامه گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید با برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع سبب جذب جوانان شوند.

«ابراهیم عباسپور»  بیان کرد: این كانون ها باید در سطوح كمی و كیفی تقویت شوند تا با طرح و ایده های جدید بتوان جوانان را در این اماكن جذب كرد.

وی با بیان اینکه هدف تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، تقویت نیروهای مومن و انقلابی در تراز انقلاب است، اظهار کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های کانونهای مساجد با این جهت‌گیری است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فاروج  بیان کرد:باید مساجد، حلال مشکلات پیرامون خود از جمله آسیب های اجتماعی باشند و مسجد فعال می تواند این آسیب ها را به حداقل برساند. 

عباسپور سلسله برنامه های بزرگداشت ۱۸ اسفند را گامی در جهت توجه بخشی به جایگاه و نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد خواند و گفت: یکی از ویژه برنامه های موثر در بیان نقش کانون های مساجد در عرصه فرهنگی، تبیین عملکرد آنان و در عین حال تقدیر از تلاش های آنان در عرصه مسجد است.

وی تصریح کرد: خلاقیت و توانمندی عناصر فعال در کانون های فرهنگی هنری مساجد در برپایی ویژه برنامه های متنوع که در سامانه ستاد فهما ثبت و منعکس می شود گویای روند پویا و هدفمند برنامه های ساختارمند مسجدی است.

 

*تشکیل شورای فرهنگی در مساجد و مسئولیت بخشی به جوانان برنامه های مساجد را رونق می بخشد

«مجتبی بهاری» کارشناس مسئول اداری و پشتیبانی منابع ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد  خراسان شمالی و به عنوان نماینده این ستاد در نشست فوق  نیز  از اهمیت تعامل ارکان مسجد شامل امام جماعت، هیئت امناء مدیر کانون و پایگاه بسیج در رونق بخشی به فعالیت های مسجدی گفت و تشکیل شورای فرهنگی مسجد را از اولویت ها نام برد.

وی برون سپاری فعالیت ها به کانون ها و مسجد محوری را مورد توجه قرار داد و گفت: در مساجد می توان با تعریف مسئولیت های کاری برای نوجوانان و جوانان شبکه منسجم تشکیل داد و زمینه جذب بیشتر قشر جوان به مسجد را فراهم آورد.

بهاری به برخی برنامه های اجرا شده این ستاد نیز اشاره کرد و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محلات با برگزاری کارگاه های "زندگی پویا و آموزش مهرت های زندگی از آن جمله نام برد .

 

پایان/