مسجد باید مرکز نیرو سازی باشد
مسجد بايد مرکز نيرو سازي باشد
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

مسجد باید مرکز نیرو سازی باشد

حجت الاسلام «محمد جواد نظافت يزدي» عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان در جمع مديران کانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان به تبيين ويژگي هاي مسجد طراز اسلامي و ارائه راهکارهاي احياي مساجد، نقش فعالان فرهنگي در مقوله جذب جوانان و نوجوانان و تکنيک هاي موثر ارتباط گيري پرداخت و مهم ترين ويژگي مسجد طراز اسلامي را نيرو سازي عنوان کرد.
شناسه خبر : 62038 تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۹:۱۰

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی، حجت الاسلام «نظافت» در دومین روز از کارگاه آموزشی توانمندسازی و هم افزایی کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی که در اردوگاه علوم پزشکی اسفراین  با حضور مدیران کانون های مساجد برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (ص) و روز دختر نام گذاری این روز را نشان از اهتمام اسلام نسبت به ارزش و مقام دادن به دختر و زن برشمرد و افزود: کاش می توانستیم به دختران این مرز و بوم  منتقل کنیم که اسلام چه شأن ویژه ای برای زن قائل است و امیداوریم بتوانیم به درستی این رسالت را انجام دهیم.

 

وی در جمع مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان به تبیین و تشریح  نقش و اهمیت مسجد و ویژگی های مسجد طراز اسلامی و اصول ارتباط موثر با جوانان نوجوان برای جذب پرداخت و مهم ترین ویژگی مسجد طراز را نیروسازی بیان کرد و خواستار توجه مدیران کانون ها به مقوله نیروسازی با توجه به کمبود نیروی طراز شد.

 

حجت الاسلام «نظافت» با اشاره به کمبود نیروی طراز در مساجد گفت: کار مهم مسجد این است که مرکز نیرو سازی باشد و اگر مساجد درست عمل کنند، کمبود نیرو در آموزش و پرورش حل  شده و می تواند آموزش و پرورش را غیر مستقیم به دست بگیرد.

 

وی با تاکید بر این که مساجد می تواند مرکز آموزش های مکمل تربیتی باشد و نقصان را جبران کند، اظهارداشت: مسجد طراز، مسجدی است که نیرو ساز باشد و برای امام زمان (عج) نیرو تربیت کند.

 وی دربخش دیگری از سخنانش یکی از مشکلات مساجد را نبود نیروی جوان عنوان کرد و بر ضرورت احیای درست مسجد تاکید کرد و گفت: احیای مسجد به  ساختمان نیست بلکه به وجود نیروی خوب است. 

وی به ارائه راه کار برای احیای مساجد پرداخت و با مهم برشمردن مقوله جذب، امام جماعت شایسته را یکی دیگر از ارکان مسجد طراز اسلامی عنوان و از امام جماعتی که تربیت را می فهمد و فرق میان تعلیم با تربیت را می داند، گام های تربیت را می شناسد و خود ساخته است، به عنوان عناصر مهم در احیای مسجد یاد کرد.

حجت الاسلام «نظافت» گام بعدی احیا مساجد را همراه و همگام کردن بزرگ ترهای فهمیده  و هماهنگ بودن با امام جماعت عنوان و با مهم برشمردن هیئت امنا و خادمان افزود: اگر 3 رکن انسانی مسجد شامل امام جماعت، هیئت امنا و خادم با یکدیگر هماهنگ باشند، فضا درست می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تبیین نقش فعالان فرهنگی در مقوله جذب جوانان و نوجوانان در مسجد پرداخت و فراگیری تکنیک های ارتباط موثر، محبوبیت داشتن ، اعتمادسازی را مسئله ای مهم در فعال و پرکردن مساجد از جوانان و نوجوان دانست و از مدیران  کانون های فرهنگی، هنری مساجد خواست تا گشاده رویی، برخورد گرم، دیدن امتیازات دیگران را مد نظر قرار دهند.

وی به روند تربیت نیرو در دوران جنگ و در جبهه اشاره کرد و از فعالان فرهنگی خواست تا از تعداد اندک برای جذب به مسجد آغاز و با ایجاد یک اتمسفر خوب در مسجد در کنار شخصیت دادن به افراد و تربیت آن ها در میدان با سپردن کارها  به آن ها زمینه را برای پرورش و تربیت نیروهای مستمر فراهم کنند.

 دکتر «تقی صادقی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی از ضرورت  تداوم برگزاری این رویداد سخن گفت و افزود: با جمه بندی این کارگاه ها و برنامه ریزی بتوانیم روند جذب جوانان به مسجد را تسریع بخشیم.

مدیران کانون ها به طرح پرسش ها در خصوص  چگونگی نحوه برخورد با افراد و دغدغه های موجود در مسیر جذب و تربیت نیرو پرداختند و حجت الاسلام «نظافت» ایجاد پاتوق برای تعامل و طبیب دوار را از راهکارهای مهم و اساسی برای توسعه فعالیت ها و رسیدن به مسجد طراز تمدن اسلامی عنوان کرد.

پایان/