رخت عزای حسین بر تن مساجد خراسان شمالی نشست
رخت عزاي حسين بر تن مساجد خراسان شمالي نشست

رخت عزای حسین بر تن مساجد خراسان شمالی نشست

فعالان کانون هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي با غبارروبي و سياه پوش کردن مسجد محله خود، مهياي ايام حزن و عزاي سيد و سالار شهيدان شدند.
شناسه خبر : 63243 تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۱:۳۳

به گزارش روابط عمومی ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ یکشنبه 17 تیرماه، مصادف است با اولین روز از ایام محرم و روزهای سوگواری و عزاداری شهادت امام حسین علیه السلام و 72 تن از یارانش، فعالان فرهنگی و مسجدی در کنار آحاد مردم، هر کدام با قدمی کوچک یا گام های بزرگ، به استقبال بزرگداشت رشادت های شهدای کربلا گذاشتند و مهیای پذیرایی و میزبانی از عزاداران حسینی می شوند.

 

اغلب برنامه های عزاداری، از امشب؛ شنبه، 16 تیرماه جاری در مساجد و حسینیه ها و بقعه های متبرکه به همت اهالی مسجد و فعالان کانون های مساجد خراسان شمالی آغاز می شود، و نوای السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین  و علی اصحاب الحسین در اشک و سوز جگر می آمیزد و در طبق اخلاص خدمتگزاران به ابی عبدالله  ثبت خواهد شد.

 

بانوان، مادران و دختران فعال در کانون های مساجد و خواهران دغدغه مند مساجد در استان خراسان شمالی، با زدودن غبار از در و دیوار مساجد، شست و شوی ظروف پذیرایی و زینت دادن محراب و منابر با کتیبه های حسینی و پرچم های عزا، فضای داخلی مسجد را سیاهپوش کردند و با شور حسینی به استقبال ترویج شعور حسینی رفتند.

 

طراحی پوستر و فراخوان اعلام برنامه های عزاداری که اغلب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء تدارک دیده شده، برپایی ایستگاه های صلواتی و مواکب و خیمه های سوگواری در مقابل مساجد و پارک های همجوار مسجد به همت بچه مسجدی ها و جوانان دیگر تلاش هایی است که می توان برای استقبال از ماه عزا و نکوداشت هرچه بیشتر اصحاب آزاده کربلا نام برد.

 

تدارک و اجرای دوره آموزشی هنر ستایشگری و مداحی ویژه نوجوانان و تربیت مداحان نوجوان توسط کانون فرهنگی هنری نسیم رحمت بجنورد، برگزاری محافل قرآنی و رونق روضه های خانگی و آموزش و  تلاش برای تبیین فرهنگ فرزند آوری و جمعیت در کنار اجرای این روضه را نیز نباید از قلم انداخت.

 همچنین برگزاری یادواره شهدا در ایام دهه اول محرم، نشست های بصیرتی و فرهنگی با موضوع قیام کربلا، برگزاری نشست های آموزشی مهارت های زندگی با تبیین سبک زندگی حسینی، برپایی ایستگاه های هنری و نقاشی با موضوع عاشورا و قیام امام حسین ویژه کودکان، تدارک  مسابقات کتابخوانی و نقاشی، اجرای تعزیه و عزاداری هنرمندان مسجدی را می توان به دیگر برنامه کانون های مساجد استان ویژه ایام محرم افزود.

 

ناگفته نماند  اجراهای سرود میدانی در معابر و میادین عمومی، برگزاری کارگاه های زنده خوشنویسی و کتابت احادیثی انسان ساز از حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، نشست های کتابخوانی و جمع خوانی کتاب هایی با موضوع قیام کربلا ویژه نوجوانان، شکل گیری هیئت های عزاداری نوجوانان در مناطق مختلف و کانون های شهری و روستایی را نیز لازم به عنوان است.

 

پایان/