یک رنگی وحدت شیعه و سنی بچه مسجدی ها، زیبایی یک روستای کم برخوردار
يک رنگي وحدت شيعه و سني بچه مسجدي ها، زيبايي يک روستاي کم برخوردار
یک روستا زیبایی، یک مسجد وحدت فرهنگی؛

یک رنگی وحدت شیعه و سنی بچه مسجدی ها، زیبایی یک روستای کم برخوردار

بانوان کانون "عاشقان ولايت" مسجد اميرالمومنين(ع) روستاي کوشکي ترکمن، تصوير نازيباي محروميت را از چهره اين روستا کنار زدند و براي کودکان و نوجوان شيعه و سني در کنار هم، دنيايي رنگارنگ از يکرنگي مسجدي در فراغت تابستان رقم زدند.
شناسه خبر : 64199 تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۱:۰۵

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ شهرستان تازه تاسیس  مانه، کوهستانی با جاده های پرپیچ و خم است که مزارع زیبای پنبه با بوته های تازه به گل نشسته ای میزبان رهگذران است روستاهایی با تاریخی چند صد ساله و بناهایی متروک به یادگار مانده در دوردست کوچه ها...

 

رسیدن به روستای کوشکی ترکمن هم از این قاعده مستثنی نیست، روستایی با بافت کاملا قدیمی که از پنبه زارها و کوهستان بالای جاده به چشم می نشیند و خانه های یکی در میان گلی  و آجری خودنمایی می کند، مسجد امیرالمومنین(ع) همان مسیر ورودی اول و خیابان اصلی است، در دو بنای تازه ساخت و خشت هایی باقی مانده از گذشته و ستونهای چوبی و سققفی که در تلفیقی از آهن و چوب هنوز و همچنان سایه و سرپناه یکدلی و وحدت اهالی است و برایش چارقد های بلند ترکمنی و یا چادرهای رنگی زنان رو گرفته فرقی نمی کند و میزبان همه  دل های مومن است.

 

نور روشن و دلخواه وحدت دختران شیعه و سنی در قاب تابستان، ایده برنامه های سازنده و آموزشی اجرای «مسجد، کانون نشاط» در این روستا و تلاش بانوان مسجدی، تابلویی درخشان و  پرامید  نقش بسته است و همه تصاویر نازیبای محرومیت و خشکسالی و آفت ها و کم باری زراعی را کمرنگ کرده است.

 

برخی از بچه های کانون، در حلول ماه ربیع الاول میهمان یک عروسی در روستای اطراف بودند و برخی هم بواسطه عزاداری های پایان ماه صفر، همچنان مهمان  امام الرئوف (ع) و پنجره فولاد مشهد الرضا(ع) دورتا دور حسینیه مقابل مسجد نزدیک به 30 کودک و نوجوان با چادر مشکی و چارقد های رنگی در حجب و حیا همراه پسر بچه های روستا گرد هم آمده بودند و همراه  کارشناسان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی  که از مرکز استان آمده بودند برای خداقوت، شدند.

 

یک نشست در قاب پنجره ای چوبی و چارچوب هایی از دنیای قدیم، دیوارهایی نیم خیز شده کاهگلی و ظرف هایی که یادآور همزات پنداری روستا و طبیعت بود و آدم را برای تماشا به وجد می آورد، و در زیبایی کودکان تازه نفس مسجدی که دورتادور حسینیه قدیمی نشسته بودند، به سکوت و تحسین وا میداشت.

 

 

«زهرا زرین فر»، مدیر پرتلاش کانون "عاشقان ولایت"  از فعالیت های تابستان و برنامه های اوقات فراغت همچون برگزاری کلاس های قرآنی، دورهمی های بصیرتی و کتابخوانی، آموزش های هنری و صنایع دستی و آشپزی  به عنوان از جمله کلاس های این مسجد گفت و انتظار خود برای مرمت بنای این حسینیه در جوار مسجد و برگزاری اردویی برای نوجوانان و کودکان روزهای فراغت تابستان عنوان کرد.

 

«سکینه صانعی» از بانوان فعال دهیاری و شورای اسلامی روستا  نیز به سکونت 370 خانواده در این روستا اشاره کرد و از محرومیت های ناتمام این منطقه و تلاش لحظه به لحظه برای انعکا این محرومیت ها و ساختن روستایی آباد و قابل سکونت گفت و حتی از اجرای طرح ایجادو احداث شهرکی جدید در کنار روستا، گفت و نقشه جرای این طرح را نیز نشان داد.

 

 کارشناسان حاضر ضمن اهدای بسته جوایز برای فعالیت های تابستان کانون، و قدردانی از تلاش هایی که به خوبی قابل مشاهده بود، به این نکته که این کانون دختران و پسران شیعه و سنی را در شوقی به یادماندنی گرد هم آورده و با وجود محرومیت های مکانی و آب و هوایی و دیوارهای نیم خیز شده، پنجره ای رو به امید گشوده و معنای نور را لا به لای آیه های منور قرآن و جاذبه مسجد برای کوکان و نوجوان تفسیر کرده است، اذعان کردند.

 

پایان/