خراسان شمالی؛ کانون های فرهنگی هنری مساجد، کانون وحدت قلب های مومن
خراسان شمالي؛ کانون هاي فرهنگي هنري مساجد، کانون وحدت قلب هاي مومن
همزمان با ایام هفته وحدت؛

خراسان شمالی؛ کانون های فرهنگی هنری مساجد، کانون وحدت قلب های مومن

کارشناسان حوزه فرهنگي هنري ستاد هماهنگي کانون هاي مساجد خراسان شمالي به مناسبت هفته وحدت، در مناطق سني نشين و روستاهاي شهرستان مرزي و تلفيقي راز و جرگلان حاضر شدند و ضمن تبريک ميلاد رسول مهرباني ها به فعالان مسجدي اين مناطق و اهل تسنن، نشست هايي براي اجراي برنامه ها و ايده هاي استاني و رونق نقاط مشترک فرهنگي و اتحاد ديني بيشتر برگزار کردند.
شناسه خبر : 64379 تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۲:۰۳

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی، تلفیق باورهای دینی در نقطه همدلی و وحدت دینی، اثرات انسان ساز  آموزه های سیره نبوی و سیمای زندگی و مکارم اخلاق رسول مکرم اسلام(ص) است که ارزش های معنوی دوچندانش این روزها و در ایام میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) را در مناطق تلفیقی استان خراسان شمالی مسجل می کند.

 

رنگین کمان و گنجینه فرهنگی این استان با رشته مودت و همزیستی وحدت گونه،که در پشت سر گذاشتن کوهستان و جاده ای سربالا و پیچ در پیچش، به قلبهایی روان و پر تپش متصل می کند و صعب العبوری را سهل الوصول و دلچسب در دسترس قرار می دهد.

 

کانون های مساجد شهرستان تلفیقی راز و جرگلان مجموعه ای از تات، ترک و ترکمن و کرمانج را در دل خود جای داده و پس از پشت سر گذاشتن شهر پیش قلعه در شهرستان مانه، تابلو مناطق استحفاظی این شهرستان خودنمایی می کند و روستاها و مناطق عشایر،  یکی پس از دیگر در عناوین و تابلوهای با کلمه ها و نام های خوش آوا و شاعرانه  راهنما  می شود.

 

گاهی مسجدی بلند چشم انداز جاده را زیبا تر می کند  و گاهی مدرسه ای در شیب تند، روستاهای  آنابای، باغلق، بیک پولاد، گز، قاولقا، تونلی علیا و سفلی و آرمودلی و ... را تا مزارلق و مقصد  کانون فرهنگی هنری چشمه نور هدایت می کند.

 

 

اهالی مزرلق  سرگرم اعیاد هفته وحدت و میلاد خاتم المرسلین(ص) بود و از هر سو نغمه ای الهی و قرآنی آدم ها را کنار هم  می آورد، «جواد سعیدی» مدیر کانون فرهنگی هنری چشمه نور این روستا، خود حافظ کل قرآن است و محور همه برنامه های فرهنگی تبیین ارزش های آموزنده معجزه رسول مکرم اسلام(ص) است.

 

انتخاب این ایام سراسر نور و رحمت برای خانه بخت رفتن آنهم در مراسمی محلی و عمومی از جمله جلوه های مسجدی بود که در نخستین قدم های حضور در این کانون روستایی به چشم می آمد، عکس های یادگاری با داماد، چای و پذیرایی  و تصاویری از رنگ های روشن، شادی را آشناترین تصویر نشان می داد.

فضای کانون اتاق انتهایی مسجد بود و دیوارهای آن با مرمر آجری پوشیده شده بود، و لبخند و مهمان نوازی مدیر کانون که از حضور پرشور تابستانه بچه های روستا در کلاس های آموزش قرآن و تواشیح گفت، فضا را زیباتر و جمات را قابل فهم تر می کرد.

 

این کانون که از جمله کانون های فعال مناطق اهل تسنن و مرزی خراسان شمالی است، برای اجرای طرح مرزبانان فرهنگ و توسعه فرهنگی روستاهای اطراف با همراهی اهلی مسجد اعلام آمادگی کرد و کارشناسان حاضر نیز توضیحاتی در این خصوص و برای بهتر اجرا شدن طرح فوق ارائه کردند.

 

حیاء و نجابت زنان روستایی پشت سربند های سرخ و سبز، جریان روان از زندگی و قید و بند های ارزشمندش ایجاد کرده و لبخند هایی که به استقبال مهمانان ایام عید میلاد رسول اکرم(ص) می آمد و بی دریغ در قاب یک رنگی و وحدت قلبی می نشست.

بیک پولاد روستای بعدی بود که راه همدلی وحدت دینی و انسانی را به ما نشان می داد و «عبدالحسین اسفندیاری» مدیر کانون  فرهنگی هنری "شفا" مسجد محمد رسول الله(ص) در این روستا، با راه اندازی کارگاه خیاطی و ایجاد اشتغال برای بانوان و تاسیس خانه قرآن و آموزش های قرآنی به کودکان و نوجوانان به ارتقاء فرهنگی روستا کمک شایانی کرده بود.

 

نشست صمیمانه ای نیز با مهمان نوازی این مدیر کانون که خود پدر هفت فرزند است، و حضور یکی از فعالان مسجدی و بزرگان روستا انجام گرفت و علاوه بر برنامه های پیش رو کانون های مساجد و جویا شدن از اقدامات انجام شده، موضوع و بخش های مختلف  طرح مرزبانان فرهنگ هم توضیح داده شد و تا با همیاری فعالان کانون شفا، قابلیت های فرهنگی در روستاهای اطراف و نقاط مرزی ارتقاء یابد.

کانون قدس در شهرستان راز و جرگلان  آخرین میزبان بود که با شیرینی و شکلات عیدانه، زمینه برگزاری  آخرین نشست فرهنگی در 28 شهریور و در آستانه میلاد رسول مهربانی ها را فراهم کرد  و ضمن اینکه «اعظم نامور» مدیر کانون، فعالیت های تابستانه خود را در قالب برنامه های آموزشی قرآنی، آموزش تقویت پیشرفت درسی و دورهمی های کتابخوانی و مراسم عزاداری و محافل قرآنی و محافل  شهدایی نام برد و فعالیتها و برنامه های پیشنهادی  ستاد استانی نیز توسط کارشناسان حاضر تشرریح شد و اجمالا نیز به طرح استانی "مرزبانان فرهنگ" پرداخته شد.

 

گفتنی است، ۱۵ روستا در مناطق مرزی خراسان شمالی؛ راز و جرگلان، فاروج و شیروان با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد در اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی طرح «مرزبانان فرهنگ» که از سوی ستاد کانون های مساجد خراسان شمالی  و حمایت قرارگاه شهید آوینی تهیه شده مشارکت می کنند.

 

پایان/